عنوان : ( اثربخشی بازیهای زبانشناختی مبتنی بر مهارتهای واجشناختی بر بهبود مهارتهای خواندن کودکان بیسرپرست و بدسرپرست دارای اختلال ویژه خواندن )
نویسندگان: سید محسن اصغری نکاح , مهسا سمیعی فرد , کلثوم ایثاری ,چکیده
زمینه و هدف: خواندن از منظر زبانشناختی نوعی زبان دریافتی مکتوب محسوب میشود که از دو مؤلفه رمزگشایی و درک معنا تشکیل یافته است. کودکان بیسرپرست و بدسرپرست به دلیل محرومیت و قرار گرفتن در محیطهای زبانشناختی کم تحریک در معرض اختلالات خواندن هستند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر غنیسازی مهارتهای واجشناختی بر بهبود مهارتهای خواندن کودکان بیسرپرست و بدسرپرست دارای اختلال ویژه خواندن بود. روش: دو دانشآموز پسر با اختلال ویژه خواندن در پایههای یکم و دوم ابتدایی از یک مدرسه ابتدایی در ناحیه 6 آموزشوپرورش شهر مشهد (1400) بهصورت در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهش، تکآزمودنی از نوع طرح چند خط پایهای با آزمودنیهای متفاوت بود. برای تشخیص اختلال ویژه خواندن از بررسی بالینی- آموزشی به همراه آزمون تشخیصی خواندن سمیا شیرازی و نیلیپور (1384) و برای احراز بهنجاری هوشی از مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر کودکان (1974) استفاده شد. در شرایط مداخله آزمایشی، هر آزمودنی 10 جلسه 60 دقیقهای مورد آموزش قرار گرفت. یافتهها: مقایسه فراوانی خطاها از پیشآزمون تا پیگیری نشان داد که بازیدرمانی زبانشناختی مبتنی بر غنیسازی مهارتهای واجشناختی در بهبود مهارتهای خواندن آزمودنیها تأثیر مثبت داشت و این یادگیری در زمان پایدار مانده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، بازیدرمانی زبانشناختی مبتنی بر غنیسازی مهارتهای واجشناختی با کاهش خطاهای خواندن دانش آموزان بیسرپرست و بدسرپرست موجب افزایش مهارت خواندن در آنها میشود.
کلمات کلیدی
, اختلال ویژه خواندن, بازی درمانی, بازی های زبانشناختی, مهارت واج شناختی@article{paperid:1097231,
author = {اصغری نکاح, سید محسن and مهسا سمیعی فرد and کلثوم ایثاری},
title = {اثربخشی بازیهای زبانشناختی مبتنی بر مهارتهای واجشناختی بر بهبود مهارتهای خواندن کودکان بیسرپرست و بدسرپرست دارای اختلال ویژه خواندن},
journal = {سلامت روان کودک},
year = {2024},
volume = {10},
number = {3},
month = {January},
issn = {۲۴۲۳-۳۵۵۲},
pages = {114--132},
numpages = {18},
keywords = {اختلال ویژه خواندن، بازی درمانی، بازی های زبانشناختی، مهارت واج شناختی},
}
%0 Journal Article
%T اثربخشی بازیهای زبانشناختی مبتنی بر مهارتهای واجشناختی بر بهبود مهارتهای خواندن کودکان بیسرپرست و بدسرپرست دارای اختلال ویژه خواندن
%A اصغری نکاح, سید محسن
%A مهسا سمیعی فرد
%A کلثوم ایثاری
%J سلامت روان کودک
%@ ۲۴۲۳-۳۵۵۲
%D 2024