مطالعات اجتماعی اقوام, دوره (2), شماره (1), سال (2021-6) , صفحات (1-26)

عنوان : ( تحلیل گفتمان متن نشریات محلی در زمینه طایفه‌گرایی در حوزه انتخابیه مَمَسَنی نمونه‌پژوهی: فصلنامه فراسو و ماهنامه نورباران) )

نویسندگان: هادی اعظمی , وحید صادقی , سید محمد حسین حسینی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

نشریات محلی در معرفی فرهنگ مکان ها و فضاهای جغرافیایی نقش دارند، به گونه ای که تحلیل گفتمان متن آنها کمک شایانی به شناخت عمیقِ لایه های فرهنگی و اجتماعی یک جامعه می کند. نشریات فراسو و نورباران به دلیل مطرح ساختن موضوعات محلی در سطح خُرد، گامی در جهت معرفی فرهنگ شهرستان ممسنی برداشته اند و از آنجا که این نشریات توانسته اند در جهت دهی به افکار عمومی مخاطبان خود تأثیرگذار باشند، مقایسه متن آنها در زمینه دال های گفتمانی طایفه گرایی در حوزه انتخابیه ممسنی حائز اهمیت است. بیانِ زوایای مختلف مفهوم طایفه محوری در این نشریه ها نقش مهمی جهت دگردیسی در ساختار ایلی / عشیره ای شهرستان ممسنی دارد. مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیل گفتمان طی مراحل پنج گانه سطح ـ سطح، سطح ـ عمق، عمق ـ سطح، عمیق و عمیق تر به مقایسه این نشریات پرداخته است. از نظر روش شناخت، پژوهش کنونی بیش از آنکه از منظر پارادایم اثباتی و تفسیری به جهت-گیری متون بپردازد، با کاربستِ انگاره ها و ادبیات گفتمانی و همچنین اتخاذ رویکرد انتقادی نسبت به برخی از جهت گیری های موجود در این نشریات به واکاوی آنها پرداخته است. نتایج تحلیل گفتمان مطالب منتشر شده درنشریات نامبرده نشان گرِ آن است که به رغم انتقادات اساسی وارده نسبت به فُرم و درون-مایه این نشریات، انگاره «تقابل با طایفه گرایی در انتخابات» و ارائه این رویکرد به مخاطبین، هدف عمده نویسندگان و متولیان این نشریات بوده است.

کلمات کلیدی

, واژگان کلیدی: تحلیل گفتمان, فصلنامه فراسو, ماهنامه نورباران, طایفه گرایی, حوزه انتخابیه مَمَسَنی.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1097337,
author = {اعظمی, هادی and صادقی, وحید and سید محمد حسین حسینی},
title = {تحلیل گفتمان متن نشریات محلی در زمینه طایفه‌گرایی در حوزه انتخابیه مَمَسَنی نمونه‌پژوهی: فصلنامه فراسو و ماهنامه نورباران)},
journal = {مطالعات اجتماعی اقوام},
year = {2021},
volume = {2},
number = {1},
month = {June},
issn = {7864-2676},
pages = {1--26},
numpages = {25},
keywords = {واژگان کلیدی: تحلیل گفتمان، فصلنامه فراسو، ماهنامه نورباران، طایفه گرایی، حوزه انتخابیه مَمَسَنی.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تحلیل گفتمان متن نشریات محلی در زمینه طایفه‌گرایی در حوزه انتخابیه مَمَسَنی نمونه‌پژوهی: فصلنامه فراسو و ماهنامه نورباران)
%A اعظمی, هادی
%A صادقی, وحید
%A سید محمد حسین حسینی
%J مطالعات اجتماعی اقوام
%@ 7864-2676
%D 2021

[Download]