عنوان : ( چارچوب مفهومی منتورینگ سرگروههای آموزشی در هت توسعه حرفهای معلمان دوره آموزش ابتدایی )
نویسندگان: فاطمه عنایتی زاده , داود قرونه ء ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای کاربرد منتورینگ توسط سرگروه های آموزشی در توسعه حرفه ای معلمان دوره آموزش ابتدایی صورت گرفته است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پژوهش داده بنیاد از نوع نظاممند انجام شده است. این روش با هدف پاسخ به سؤالات در حوزه هایی که مبانی نظری کافی جهت تدوین فرضیه وجود ندارد، استفاده می شود. جامعه پژوهش تمامی سرگروه های آموزشی، معلمان و مدیران مدارس آموزش ابتدایی شهرستان قاینات را در بر می گیرد. مشارکتکنندگان با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با روش ملاکمحور انتخاب شدند. داده ها به وسیله مصاحبه نیمه ساختاریافته با 7 نفر از سرگروه های آموزشی، 9 معلم آموزش ابتدایی و 5 مدیر آموزشی جمعآوری شد و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، کد گذاری به روش اشتراوس و کوربین در سه مرحله انجام شد: باز، محوری و انتخابی. به منظور اعتباریابی نتایج پژوهش چهار معیار لینکلن و گوبا به کار گرفته شد. یافته های پژوهش چارچوبی پنج عاملی را برای بکارگیری منتورینگ در توسعه حرفهای معلمان ارائه داد که شامل شرایط علّی (نیاز به بهبود مستمر، ضرورت اشتراک تجارب، تطابق با تغییرات سازمانی)، شرایط زمینه ای (شرایط محیطی مناسب جهت اجرای منتورینگ، حمایتهای سازمانی و شرایط حرفهای)، شرایط مداخلهگر( ابعاد آموزشی، اجتماعی، فنی، اقتصادی و فرهنگی)، راهبرد ها (اشتراک ایده و نظر، حضور منتور در جشنواره ها، کلاس و کارگاههای آموزشی) و پیامد های منتورینگ (برای منتی: افزایش شایستگی های حرفه ای، افزایش رضایت شغلی، گسترش ارتباطات مؤثر، و ارتقا جایگاه، و برای منتور: ارتقا منزلت اجتماعی، کسب و کاربرد تجارب جدید و افزایش حقوق) می-باشد.
کلمات کلیدی
, توسعه حرفه ای, سرگروه های آموزشی, معلمان, منتورینگ.@article{paperid:1097434,
author = {عنایتی زاده, فاطمه and قرونه ء, داود},
title = {چارچوب مفهومی منتورینگ سرگروههای آموزشی در هت توسعه حرفهای معلمان دوره آموزش ابتدایی},
journal = {مطالعات آموزشی و آموزشگاهی },
year = {2024},
month = {August},
issn = {2423-494X},
keywords = {توسعه حرفه ای، سرگروه های آموزشی، معلمان، منتورینگ.},
}
%0 Journal Article
%T چارچوب مفهومی منتورینگ سرگروههای آموزشی در هت توسعه حرفهای معلمان دوره آموزش ابتدایی
%A عنایتی زاده, فاطمه
%A قرونه ء, داود
%J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
%@ 2423-494X
%D 2024