عنوان : ( تأثیر آموزش گروهی افزایش صبر بر خودکارآمدی و نگرش مادران دارای کودک استثنایی )
نویسندگان: نجمه ابراهیم زاده , سید محسن اصغری نکاح , سکینه سلطانی کوهبنانی ,چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش گروهی افزایش صبر بر خودکارآمدی و نگرشمادران دارای کودکاستثنایی بود. این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران دارای کودکاستثنایی شهر مشهد بود که در آموزشوپرورش استثنایی استان خراسان رضوی ثبتنامشده بودند، انتخاب نمونه بهصورت داوطلبانه و از روش در دسترس استفادهشده است. 32 مادر دارای کودکاستثنایی انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایگزین شد (16 نفر در هر گروه). از پرسشنامههای صبر، خودکارآمدی دومکا و نگرش والدین به کودکاستثنایی برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. پیشآزمون از دو گروه گرفته شد. گروه آزمایش 10 جلسهی آموزش صبر را دریافت کردند درحالیکه گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکردند. پس از ارائه جلسات آموزشی، هر دو گروه مجدداً به پرسشنامهها در پسآزمون پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس تکمتغیره (ANCOVA) و تحلیل کواریانس چندمتغیری (MONCOVA) مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشانداد که آموزش صبر بر خودکارآمدی و تغییر نگرش، ناکامی، ناامیدی و شرمزدگی و صبر مادراندارای فرزنداستثنایی مؤثر است. درنتیجه توصیه میشود مشاوران و روانشناسان در برنامههای آموزشخانواده و گروههای والدین دارای فرزند استثنایی، آموزش صبر را موردتوجه قراردهند.
کلمات کلیدی
, صبر, خودکارآمدی, نگرش, مادران دارای کودکاستثنایی@article{paperid:1097496,
author = {ابراهیم زاده, نجمه and اصغری نکاح, سید محسن and سلطانی کوهبنانی, سکینه},
title = {تأثیر آموزش گروهی افزایش صبر بر خودکارآمدی و نگرش مادران دارای کودک استثنایی},
journal = {روانشناسی افراد استثنایی},
year = {2024},
volume = {13},
number = {51},
month = {February},
issn = {2252-0031},
pages = {105--143},
numpages = {38},
keywords = {صبر، خودکارآمدی، نگرش، مادران دارای کودکاستثنایی},
}
%0 Journal Article
%T تأثیر آموزش گروهی افزایش صبر بر خودکارآمدی و نگرش مادران دارای کودک استثنایی
%A ابراهیم زاده, نجمه
%A اصغری نکاح, سید محسن
%A سلطانی کوهبنانی, سکینه
%J روانشناسی افراد استثنایی
%@ 2252-0031
%D 2024