جغرافیا و مخاطرات محیطی, سال (2022-9)

عنوان : ( تاثیر تکتونیک فعال بر شواهد ژئومورفولوژیکی مخروط افکنه ها(مطالعه موردی : مخروطه افکنه های بین بردسکن و کاشمر) )

نویسندگان: فاطمه نجفی , سیدرضا حسین زاده , شهرام بهرامی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در این پژوهش به بررسی تأثیر تکتونیک فعال (گسل درونه و گسل مایع لغز معکوس) بر مورفولوژی مخروط افکنه‌های واقع در بین شهر کاشمر و روستای علی‌آباد کشمر شهرستان بردسکن پرداخته شده است. روش کار توصیفی- تحلیلی و بر اساس نقشه‌های توپوگرافی ۱:۲۵۰۰۰، نقشه‌های زمین‌شناسی ۱:۱۰۰۰۰۰ و۱:۲۵۰۰۰۰، داده‌های تصاویر ماهواره لندست با سنجنده ETM وGoogle Earth انجام شده و برای ترسیم نقشه‌ها و تصاویر، نرم‌افزارهای, Arc map, Arc view, Google Earth QGIS مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داده است که تحت تأثیر فعالیت گسل‌ها، مخروط افکنه‌ها به‌صورت باهادا چشم‌انداز غالب ژئومورفیک این منطقه را تشکیل می‌دهند. فعالیت گسل مایع لغز معکوس با عبور از رأس اکثر مخروط افکنه‌ها سبب تغییر موقعیت آبراهه اصلی مخروط افکنه‌ها به قسمت حاشیه‌ای و کناری آن‌ها، تغییر موقعیت رسوب‌گذاری در نتیجه سبب تقطیع بعضی از مخروط افکنه‌ها به‌صورت سه سطحی عرضی و دوسطحی طولی و عرضی شده است. فعالیت گسل درونه با عبور از قسمت فوقانی، تحتانی و قاعده مخروط افکنه‌ها به‌صورت ایجاد بالا آمدگی، پشته‌های فشاری، طاقدیس فشاری مشهود است. از آثار دیگر این گسل می‌توان به جابجایی چپ‌گرد بعضی از آبراهه‌های فرعی سطح مخروط افکنه‌ها و تشکیل مخروط افکنه‌ها تک سطحی، دوسطحی عرضی و طولی (تودرتو) توسط آبراهه‌های فرعی در قاعده مخروط افکنه‌ها و پای طاقدیس‌های فشاری و همچنین تغییر نقطه تقطیع آبراهه‌های اصلی مخروط افکنه‌ها و ایجاد مخروط افکنه‌ها تقطیع شده به‌صورت دوسطحی طولی (تودرتو) و عرضی در پایین‌دست گسل درونه اشاره کرد. در اثر فعالیت و ارتباط متقابل هر دو گسل سطوح اکثر مخروط افکنه‌های واقع در بین این دو گسل توسط آبراهه‌های فرعی به‌صورت عمیق و نیمه عمیق حفر شده و به‌شدت فرسایش پیدا کرده‌اند و همچنین آبراهه اصلی اکثر مخروط افکنه‌ها بستر خود را عمیقاً حفر کرده که منجر به ایجاد پادگانه‌های آبرفتی در مسیر خود شده‌اند از دیگر آثار متقابل فعالیت هر دو گسل می‌توان به هم پیوستن آبراهه‌های اصلی و فرعی مخروط افکنه‌ها و به‌تبع آن تشکیل آبراهه‌های واحد و ایجاد مخروط افکنه‌های دو سطحی عرضی و طولی (تودرتو) در پایین‌دست گسل درونه نام برد.

کلمات کلیدی

تکتونیک فعال گسل فعال مخروط افکنه درونه مورفولوژی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1097552,
author = {نجفی, فاطمه and حسین زاده, سیدرضا and شهرام بهرامی},
title = {تاثیر تکتونیک فعال بر شواهد ژئومورفولوژیکی مخروط افکنه ها(مطالعه موردی : مخروطه افکنه های بین بردسکن و کاشمر)},
journal = {جغرافیا و مخاطرات محیطی},
year = {2022},
month = {September},
issn = {2322-1682},
keywords = {تکتونیک فعال گسل فعال مخروط افکنه درونه مورفولوژی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تاثیر تکتونیک فعال بر شواهد ژئومورفولوژیکی مخروط افکنه ها(مطالعه موردی : مخروطه افکنه های بین بردسکن و کاشمر)
%A نجفی, فاطمه
%A حسین زاده, سیدرضا
%A شهرام بهرامی
%J جغرافیا و مخاطرات محیطی
%@ 2322-1682
%D 2022

[Download]