روستا و توسعه, دوره (26), شماره (1), سال (2023-6) , صفحات (5-20)

عنوان : ( تحلیل و بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در وامع روستایی (مورد مطالعه: روستاهای شهرستان طرقبه شاندیز) )

نویسندگان: طاهره صادقلو , فهیمه جعفری , هما باتقواسرابی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

امروزه با افزایش به کارگیری فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطی در زندگی انسان­ها، گسترش و توسعه آن به یکی از شاخص­های توسعه­ یافتگی جوامع تبدیل شده است. با توجه به نقش مؤثری که فناوری­ های نوین می­ تواند در توسعه جوامع داشته باشد در­این­ میان جوامع روستایی برخلاف جوامع شهری در استفاده از فناوری­ های جدید بسیار محتاطانه عمل می­ کنند؛ بنابراین به کارگیری فناوری­ های اطلاعاتی در جامعه روستایی ابتدا نیازمند پذیرش این فناوری­ ها توسط روستاییان است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی سطح پذیرش اجتماعات روستایی از فناوری­ های نوین، همچنین عوامل مؤثر بر پذیرش آن است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و اطلاعات به دو روش کتابخانه­ ای و میدانی جمع­ آوری شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده­ های گردآوری شده از روش های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون همسبتگی اسپیرمن، تی­ دو نمونه مستقل و رگرسیون (روش Enter)) و نیز تحلیل عاملی اکتشافی و مدل تصمیم­گیری PSI جهت رتبه ­بندی روستاها استفاده شد. در این تحقیق تعداد دوازده روستای دهستان شاندیز واقع در شهرستان طرقبه شاندیز به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. از طریق روش نمونه ­گیری کوکران 234 سرپرست خانوار مورد پرسش قرار گرفتند. یافته­ های پژوهش گویای این است که سطح پذیرش روستاییان مورد مطالعه از فناوری­ های نوین در حد متوسط است و مهم­ترین عوامل مؤثر بر پذیرش و به کارگیری فناوری­های جدید شامل عوامل آموزشی و امکانات (با مقدار ویژه 99/9)، عوامل فرهنگی و اعتقادی (با مقدار ویژه 29/2)، عوامل اقتصادی (با مقدار ویژه 93/1) و عوامل فردی (با مقدار ویژه 31/1) است.

کلمات کلیدی

پذیرش؛ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی؛ توسعه روستایی؛ شهرستان طرقبه شاندیز؛ تکنیک تصمیم‏گیری PSI
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1097700,
author = {صادقلو, طاهره and جعفری, فهیمه and باتقواسرابی, هما},
title = {تحلیل و بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در وامع روستایی (مورد مطالعه: روستاهای شهرستان طرقبه شاندیز)},
journal = {روستا و توسعه},
year = {2023},
volume = {26},
number = {1},
month = {June},
issn = {1563-3322},
pages = {5--20},
numpages = {15},
keywords = {پذیرش؛ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی؛ توسعه روستایی؛ شهرستان طرقبه شاندیز؛ تکنیک تصمیم‏گیری PSI},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تحلیل و بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در وامع روستایی (مورد مطالعه: روستاهای شهرستان طرقبه شاندیز)
%A صادقلو, طاهره
%A جعفری, فهیمه
%A باتقواسرابی, هما
%J روستا و توسعه
%@ 1563-3322
%D 2023

[Download]