عنوان : ( تقابل ایدئولوژیک شاملو با گفتمان غالب در شعر «با چشمها» )
نویسندگان: مراد علی سعادت شعاع , سیدجواد مرتضائی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
موضوع این مطالعه، بررسی شعر «با چشمها» بر اساس نظریّۀ تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف و هدف آن تحلیل ابعاد ایدئولوژیک شعر و ایدئولوژی شاملو دررابطهبا ساختارهاست. مسئلۀ تحقیق، مختصّات درونمتنی و برونمتنی تصاویر، متغیّرهای خرد و کلان تأثیرگذار بر تصاویر و رابطۀ متن و تولیدکنندۀ آن با جامعه است. روش تحقیق با استناد به نظریّۀ فرکلاف طرّاحی شد و با توجّه به ایدئولوژی، ابعاد بلاغی-زبانی تصاویر در سطح «توصیف»، بافت موقعیّتی تصاویر در سطح «تفسیر» و رابطۀ ساختار با تصاویر در سطح «تبیین» تحلیل شد. بر اساس نتایج، با تحلیل بلاغی، عناصر تصویرساز شعر و ارزش بلاغی تصاویر و با تحلیل زبانی، ارزشهای زبانی متن آشکار شد. بافت موقعیّتی تصاویر شامل بافت متنی، مشارکان فرایند، پرکتیسهای گفتمانی و بینامتنیّت است. مهمترین عامل ساختاری تصاویر، اوضاع سیاسی-اجتماعی و اقتصادی جامعه است. کارکرد ایدئولوژیک تصاویر، «غیرطبیعیسازی وضعیّت جامعه و مشروعیّتزدایی از گفتمان انقلاب سفید» و «طبیعیسازی و مشروعسازی گفتمان جایگزین» است. شعر صحنۀ تقابل ایدئولوژی روشنفکری مخالف با ایدئولوژی رسمی غالب است. کنش ایدئولوژیک شاملو نوعی خلّاقیّت ایدئولوژیک مبنی بر استفاده از گفتمان رسمی برای نقد و تخریب ایدئولوژی آن و هدف او جایگزینسازی و هژمونسازی ایدئولوژی خود است، ولی به دلیل هژمونی گفتمان غالب و فراوانی مشارکان آن موفّق نمیشود.
کلمات کلیدی
, تقابل ایدئولوژیک , شعر با چشمها , شاملو , فرکلاف@article{paperid:1097789,
author = {سعادت شعاع, مراد علی and مرتضائی, سیدجواد},
title = {تقابل ایدئولوژیک شاملو با گفتمان غالب در شعر «با چشمها»},
journal = {نقد و نظریه ادبی},
year = {2023},
volume = {8},
number = {1},
month = {April},
issn = {2476-7387},
pages = {1--14},
numpages = {13},
keywords = {تقابل ایدئولوژیک - شعر با چشمها -شاملو - فرکلاف},
}
%0 Journal Article
%T تقابل ایدئولوژیک شاملو با گفتمان غالب در شعر «با چشمها»
%A سعادت شعاع, مراد علی
%A مرتضائی, سیدجواد
%J نقد و نظریه ادبی
%@ 2476-7387
%D 2023