علوم اجتماعی, سال (2022-1)

عنوان : ( عوامل موثر بر امعه پذیری مصرف در بین وانان شهر تهران: مبتنی بر نظریه زمینه-ای )

نویسندگان: لیلا قرانی دامداباجا , غلامرضا صدیق اورعی , احمدرضا اصغرپور ماسوله ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پیشرفت، توسعه و پویایی جوامع به نیروهای آن جوامع بستگی دارد. کودکان و نوجوانان که تصمیم ­گیران آینده جامعه هستند، زمانی­ که فرایند جامعه ­پذیری را به درستی پشت سر بگذارند، به افراد مفید و مؤثری برای آن جامعه تبدیل خواهند شد. آن‌ها با حضور و فعالیت خود در عرصه­ های گوناگون اجتماعی، اقتصادی و... باعث ایجاد ثبات و پایداری جامعه خواهند شد. کارکرد جامعه­ پذیری این است که افراد را با فرهنگ مسلط جامعه هم‌نوا کند؛ درحالی‌که انتقال و تداوم ارزش­هایی که در راستای رشد و توسعه اقتصادی کشور نیست، نشان­ می‌دهد جامعه ­پذیری در این زمینه موفق نبوده است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر بر جامعه ­پذیری مصرف­ در بین جوانان شهر تهران بود. مشارکت­ کنندگان جوانان 20 تا 35 سال بودند که براساس نمونه­ گیری هدفمند و نظری با 23 نفر مصاحبه فردی شد. طبق فرایندهای کدگذاری، مقوله مرکزی «تداوم چندگانگی فرهنگ مصرف» به دست آمد. مقوله مرکزی نشان داد که فرهنگ مصرفی جامعه، فرهنگی منسجم و یکپارچه نیست و علل روانی، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی و شرایط زمینه ­ای (ویژگی­های اقتصادی و فرهنگی خانواده، تحریم و عدم مسئولیت ­پذیری تولیدکننده و کاهش نفوذ والدین) و همچنین شرایط مداخله ­ای (شیوع اپیدمی کووید 19، ازدواج، بیکاری، الگوبرداری اجتماعی، سبک تربیتی خانواده و بی‌کیفیتی محصولات داخلی) باعث انتقال ارزش­ها و الگوهای فرهنگی متفاوتی به افراد شده ­اند که برخی از آن‌ها جامعه را در راستای توسعه و برخی دیگر، در جهت نبود توسعه قرار می­ دهد. به‌ علت انتقال این ارزش­ها می­ توان گفت که کارکرد جامعه­ پذیری مصرف­ دچار اختلال شده و در راستای هم‌نوایی مصرف­ کننده با فرهنگ مسلط جامعه و قرار دادن جامعه در مسیر رشد و توسعه، ناتوان عمل کرده است.

کلمات کلیدی

جامعه‌پذیری مصرف‌کننده نظریه زمینه‌ای
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1097791,
author = {قرانی دامداباجا, لیلا and صدیق اورعی, غلامرضا and اصغرپور ماسوله, احمدرضا},
title = {عوامل موثر بر امعه پذیری مصرف در بین وانان شهر تهران: مبتنی بر نظریه زمینه-ای},
journal = {علوم اجتماعی},
year = {2022},
month = {January},
issn = {2008-1383},
keywords = {جامعه‌پذیری مصرف‌کننده نظریه زمینه‌ای},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T عوامل موثر بر امعه پذیری مصرف در بین وانان شهر تهران: مبتنی بر نظریه زمینه-ای
%A قرانی دامداباجا, لیلا
%A صدیق اورعی, غلامرضا
%A اصغرپور ماسوله, احمدرضا
%J علوم اجتماعی
%@ 2008-1383
%D 2022

[Download]