توانمندسازی و محرومیت‌ زدایی, دوره (1), شماره (1), سال (2023-9) , صفحات (167-187)

عنوان : ( بررسی فرایند کاهش فقر جامعه محلی از مسیر تجمیع و تخصیص زکات در مراکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) (منطقه مورد مطالعه: خلیل‌آباد استان خراسان رضوی با تأکید بر روستاهای دهنو، جعفرآباد، جابوز و نقاب) )

نویسندگان: وحید ارشدی , علی نعمتی , ابوالفضل فرخی , مرتضی دلیری پور ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقدمه: در ادبیات اقتصاد اسامی، زکات، چه در قالب مالیات‌های اسلامی (واجب) و چه در قالب امور خیریه (مستحب)، از اهمیت ویژه‌ای در رفع معضلات فردی، اجتماعی و اقتصادی برخوردار است. مطالعات مختلف، اثرگذاری زکات در رفع مشکلات اقتصادی جوامع مسلمان از جمله فقر اقتصادی را نشان می‌دهد. بنابراین بررسی وضعیت فعلی فرایند تجمیع و تخصیص آن در نهادهای متولی به‌منظور شناسایی و اصلاح چالش‌های موجود، ضروری بوده است. روش‌شناسی: به همین منظور در پژوهش حاضر با استفاده از داده‌های کتابخانه‌ای و تجزیه و تحلیل داده‌های پیمایشی با استفاده از نرم‌افزارMAXQDA2020، ابتدا به بررسی وضعیت موجود زکات واجب بالقوه و زکات واجب و مستحب تحقق یافته و همچنین حجم فقر موجود در مناطق مورد بررسی پرداخته شده است. سپس بر اساس تحلیل داده‌های موجود، به کشف مهم‌ترین عوامل مؤثر بر ایجاد شکاف بین حجم بالقوه و تحقق یافته زکات موجود و نهایتاً راهکارهای بهبود وضعیت فوق، پرداخته شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای ضعف ایمان و اعتقادات مذهبی، کمبود اعتماد به ساختار مراکز نیکوکاری و مشکلات اقتصادی محلی، مهم‌ترین عوامل مؤثر بر ایجاد شکاف بین حجم بالقوه و تحقق یافته زکوات موجود از مسیر مراکز نیکوکاری می‌باشد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، تبلیغ هدفمند، فرهنگ‌سازی عمومی و تغییر رو یکرد مراکز در عملکرد و نوع تخصیص‌ها و استفاده از مکانیسم‌های اعتمادزا هم چون فناوری بلاکچین، مهم‌ترین راه‌کارها در تشویق و ترغیب مؤدیان به پرداخت زکات می‌باشد.

کلمات کلیدی

بررسی فرایند زکات فقر جامعه مراکز نیکوکاری کمیته امداد
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1097937,
author = {ارشدی, وحید and علی نعمتی and فرخی, ابوالفضل and دلیری پور, مرتضی},
title = {بررسی فرایند کاهش فقر جامعه محلی از مسیر تجمیع و تخصیص زکات در مراکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) (منطقه مورد مطالعه: خلیل‌آباد استان خراسان رضوی با تأکید بر روستاهای دهنو، جعفرآباد، جابوز و نقاب)},
journal = {توانمندسازی و محرومیت‌ زدایی},
year = {2023},
volume = {1},
number = {1},
month = {September},
issn = {2981-2224},
pages = {167--187},
numpages = {20},
keywords = {بررسی فرایند زکات فقر جامعه مراکز نیکوکاری کمیته امداد},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی فرایند کاهش فقر جامعه محلی از مسیر تجمیع و تخصیص زکات در مراکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) (منطقه مورد مطالعه: خلیل‌آباد استان خراسان رضوی با تأکید بر روستاهای دهنو، جعفرآباد، جابوز و نقاب)
%A ارشدی, وحید
%A علی نعمتی
%A فرخی, ابوالفضل
%A دلیری پور, مرتضی
%J توانمندسازی و محرومیت‌ زدایی
%@ 2981-2224
%D 2023

[Download]