تحقیقات بازاریابی نوین, سال (2023-8)

عنوان : ( تربۀ مزه کردن برندهای متفاوت ماءالشعیر در بین ورزشکاران دونده از دیدگاه بازاریابی عصبی )

نویسندگان: حوریه دهقان پوری , مسعود دارابی , سیدمرتضی عظیم زاده , مجتبی رجبی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

باتوجه به این موضوع که انواع مختلفی از نام‌های تجاری ماءالشعیر در کشور ایران وجود دارد و هر‌کدام علاقه‌مندان و دوستداران مخصوص به خود را به‌ویژه در‌بین ورزشکاران دارد و همچنین، با اشاره به اینکه به‌طور دائم بین این نام‌های تجاری برای جلب توجه مشتری رقابت وجود دارد، روش‌های بازاریابی عصبی می‌تواند اطلاعات مفیدی را در این حوزه به افراد ارائه دهد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تغییرات توان امواج مغزی ورزشکاران دونده در پاسخ به انواع نام‌های تجاری ماءالشعیر به روش الکتروآنسفالوگرافی از‌دیدگاه بازاریابی عصبی است. پژوهش حاضر از‌نظر هدف، کاربردی و از‌نظر ماهیت، اکتشافی است که به روش تجربی انجام شده است. در پژوهش حاضر فعالیت امواج مغزی 14 داوطلب در مناطق پیش‌پیشانی، پیشانی و پس‌سری به روش الکتروآنسفالوگرافی ضبط و تجزیه‌و‌تحلیل و سپس برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون تی وابسته و تحلیل واریانس استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که در‌میان افراد استفاده‌کننده از برند‌های جوجو و ایستک در امواج تتا، آلفا و بتا و نیز در‌میان افراد استفاده‌کننده از برند عالیس، دلستر و هی دی در امواج تتا تفاوت معناداری وجو ندارد (sig>0.05)؛ اما در‌میان افراد استفاده‌کننده از برند عالیس، دلستر و هی دی در امواج آلفا و تتا تفاوت معناداری وجود دارد (sig<0.05). به‌طور کلی، افزایش فعالیت موج آلفا و بتا به‌معنای افزایش فعّال‌شدن مدارهای عصبی برای توجه، حافظۀ کاری و یکپارچگی حسی-حرکتی است. در پژوهش حاضر ایجاد تفاوت معنادار در امواج آلفا و بتا استفاده‌کنندگان از برند عالیس، دلستر و هی دی نشان‌دهندۀ ترجیح بیشتر مصرف‌کنندگان به این برندهاست؛ بنابراین از‌طرفی، برندهای جوجو و آیستک برای تأثیرگذاری بیشتر بر مصرف‌کنندگان باید طعم و مزه را بیشتر جذاب کنند و از طرف دیگر، بهتر است که شرکت‌ها و تولیدکنندگان ماءالشعیر از روش‌های نوین برای بررسی ترجیحات مصرف‌کنندگان استفاده کنند تا بدین طریق طعمی به یادماندنی برای مصرف‌کنندگان ایجاد شود.

کلمات کلیدی

بازاریابی عصبی؛ برند؛ حس چشایی؛ دونده؛ سیگنال مغزی؛ ماءالشعیر
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1098181,
author = {حوریه دهقان پوری and دارابی, مسعود and عظیم زاده, سیدمرتضی and مجتبی رجبی},
title = {تربۀ مزه کردن برندهای متفاوت ماءالشعیر در بین ورزشکاران دونده از دیدگاه بازاریابی عصبی},
journal = {تحقیقات بازاریابی نوین},
year = {2023},
month = {August},
issn = {2228-7744},
keywords = {بازاریابی عصبی؛ برند؛ حس چشایی؛ دونده؛ سیگنال مغزی؛ ماءالشعیر},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تربۀ مزه کردن برندهای متفاوت ماءالشعیر در بین ورزشکاران دونده از دیدگاه بازاریابی عصبی
%A حوریه دهقان پوری
%A دارابی, مسعود
%A عظیم زاده, سیدمرتضی
%A مجتبی رجبی
%J تحقیقات بازاریابی نوین
%@ 2228-7744
%D 2023

[Download]