عنوان : ( پیام تجاری ناخواسته (اسپم): ممنوعیت یا آزادی ارسال؟ )
نویسندگان: مصطفی بختیاروند , سیدمحمدهادی قبولی درافشان ,چکیده
پیام های تجاری ناخواسته (اسپم) به صورت الکترونیکی و انبوه، بدون رضایت گیرنده، از طریق ابزاری چون رایانامه یا پیامک ارسال می شود. اسپم در کنار مزایایی که برای تبلیغ کنندگان دارد، می تواند موجب نقض حریم خصوصی کاربران اینترنت و تلفن همراه شود و زیان اقتصادی و نارضایتی گسترده مصرف کنندگان و حتی تجار را در پی داشته باشند. امری که در کنار احتمال اخلال در عملکرد سامانه هایی از قبیل رایانامه و پیام کوتاه، ممکن است به بی اعتمادی نسبت به تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال منجر شود. نتایج این مقاله توصیفی-تحلیلی نشان می دهد برخی کشورها ارسال اسپم را حتی بدون رضایت مخاطب مجاز و مخالفت بعدی وی را مانع ارسال می دانند که شیوه کناره گیری نامیده می شود.کشورهای دیگر، اعلام رضایت قبلی مخاطب را ضروری می دانند که به شیوه مشارکتی معروف است. دو شیوه یادشده، از طریق سه رویکرد تقنینی همراه با تساهل، معتدل و سختگیرانه اعمال می شود که با توجه به نحوه برخورد با ارسال کنندگان اسپم و ضمانت اجراها، تقسیم بندی و نامگذاری شده اند. موضع حقوق ایران راجع به ممنوعیت یا مجازبودن ارسال اسپم چندان واضح نیست. در این مقاله، تصویب قانون یا برخی مواد قانونی صریح و شفاف راجع به اسپم، با اتخاذ شیوه مشارکتی و پیش بینی ضمانت اجراهای کارآمد در ایران پیشنهاد شده است.
کلمات کلیدی
, اسپم, تبلیغات تجاری, پیام تجاری ناخواسته, رویکرد مشارکتی, رویکرد کناره گیری@article{paperid:1098290,
author = {مصطفی بختیاروند and قبولی درافشان, سیدمحمدهادی},
title = {پیام تجاری ناخواسته (اسپم): ممنوعیت یا آزادی ارسال؟},
journal = {دانشنامه حقوق اقتصادی},
year = {2024},
volume = {30},
number = {24},
month = {March},
issn = {2322-4177},
pages = {63--78},
numpages = {15},
keywords = {اسپم، تبلیغات تجاری، پیام تجاری ناخواسته، رویکرد مشارکتی، رویکرد کناره گیری},
}
%0 Journal Article
%T پیام تجاری ناخواسته (اسپم): ممنوعیت یا آزادی ارسال؟
%A مصطفی بختیاروند
%A قبولی درافشان, سیدمحمدهادی
%J دانشنامه حقوق اقتصادی
%@ 2322-4177
%D 2024