عنوان : ( طراحی ، ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش اثربخشی فرایند تدریس دانشجو معلمان برای اساتید کارورزی )
نویسندگان: سمیه قاضی , مرتضی کرمی , صمد ایزدی ,چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی ابزاری برای سنجش اثربخشی فرایند تدریس دانشجومعلمان در درس کارورزی 4 بود. پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع ابزارسازی است. جهت طراحی ابزار موردنظر، از روش تحلیل محتوا استتفاده دتد. ابتتدا سرفصتل هتا و درس نامه های موجود کارورزی 4 در دانشگاه فرهنگیان مورد تحلیل قرار گرفت و کدهای معنایی که دربردارندۀ مفهوم اثربخشی تتدریس در حیطه های مختلف آن )طراحی، اجرا، ارزدیابی( بودند انتخاب ددند. ۶۶ واحد معنایی استخراج دد و بعد از اخذ نظترات متخصصتان و اعمال اصلاحات، ۶۶ گویه به ۵۶ گویه تقلیل پیدا کرد. در اجرای مقدماتی، ابزار موردنظر در میان نمونه ای 42 نفری اجترا و ستلال هتایی که نیاز به بازنگری دادت اصلاح دد و درنهایت، 3۸4 نفر از دانشجومعلمانی که درس کارورزی 4 را در سال تحصتیلی 1400 - 1401 بته پایان رسانده بودند، به تکمیل پرسش نامه پرداختند. روایی محتوایی پژوهش توسط ده تن از اساتید صاحب نظر و روایی سازۀ آن از طریت تحلیل عاملی بررسی دد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس ۵۶ گویه در 4 عامل قرار گرفتند که این چهار عامتل در مجموع ۶1.۵۷4 درصد از واریانس کل نمرات را تبیین کردند. دایان ذکر است که نتایج تحلیل عاملی تأییدی
کلمات کلیدی
, طراحی ابزار, ویژگیهای روان سنجی, کارورزی, اثربخشی فرایند تدریس@article{paperid:1098345,
author = {قاضی, سمیه and کرمی, مرتضی and صمد ایزدی},
title = {طراحی ، ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش اثربخشی فرایند تدریس دانشجو معلمان برای اساتید کارورزی},
journal = {مطالعات آموزشی و آموزشگاهی },
year = {2024},
volume = {12},
number = {4},
month = {March},
issn = {2423-494X},
pages = {28--55},
numpages = {27},
keywords = {طراحی ابزار، ویژگیهای روان سنجی، کارورزی، اثربخشی فرایند تدریس},
}
%0 Journal Article
%T طراحی ، ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش اثربخشی فرایند تدریس دانشجو معلمان برای اساتید کارورزی
%A قاضی, سمیه
%A کرمی, مرتضی
%A صمد ایزدی
%J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
%@ 2423-494X
%D 2024