عنوان : ( بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی، سبک های هویت و تمایزیافتگی خود با کیفیت زندگی دانشجویان )
نویسندگان: فاطمه فرشاد , سیدکاظم رسول زاده طباطبائی ,چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه سبکهای هویت، سبکهای دلبستگی، تمایزیافتگی خود با کیفیت زندگی دانشجویان است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری آن کلیه دانشجویان موسسه آموزش عالی حکمت رضوی سال تحصیلی 98-99 میباشند که 214 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. در این تحقیق از چهار پرسشنامه کیفیت زندگی ویر و شربون ،1992 پرسشنامه کولینز و رید ،1990 پرسشنامه هویت بنیون و آدامز )1986(، پرسشنامه تمایزیافتگی خود فرم کوتاه دریک )2011( استفاده شده است. روایی صوری پرسشنامهها مورد تایید قرار گرفته است. ضریب آلفای کرانباخ برای پرسشنامه کیفیت زندگی باالی،0/70 برای کل مقیاس پرسشنامه تمایزیافتگی ،0/78 برای پرسشنامه سبک هویت 0/79 تا ،0/88 برای پرسشنامه سبک دلبستگی 0/95 برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها آزمون تی و تحلیل واریانس برای معناداری ضرایب همبستگی دو متغیری و چند متغیری استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون در فرضیه اول نشان داد بین سبکهای هویت و کیفیت زندگی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون در فرضیه دوم و سوم نشان داد بین تمایزیافتگی و کیفیت زندگی رابطه معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی
, سبک هویت, سبک دلبستگی, تمایزیافتگی خود, کیفیت زندگی دانشجویان@article{paperid:1098402,
author = {فاطمه فرشاد and رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم},
title = {بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی، سبک های هویت و تمایزیافتگی خود با کیفیت زندگی دانشجویان},
journal = {پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش},
year = {2021},
number = {33},
month = {March},
issn = {2588-7513},
pages = {144--163},
numpages = {19},
keywords = {سبک هویت، سبک دلبستگی، تمایزیافتگی خود، کیفیت زندگی دانشجویان},
}
%0 Journal Article
%T بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی، سبک های هویت و تمایزیافتگی خود با کیفیت زندگی دانشجویان
%A فاطمه فرشاد
%A رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم
%J پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش
%@ 2588-7513
%D 2021