تحقیقات علوم زراعی در مناطق خشک, Year (2024-3)

Title : ( تاثیر کمپوست حاصل از محتویات شکمبه گوسفند و اسید هیومیک بر برخی از ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و زیستی خاک و عملکرد گیاه شلغم Brassica rapa) )

Authors: moosarreza taheri , Ali Reza Astaraei , Hojat Emami ,

Access to full-text not allowed by authors

Citation: BibTeX | EndNote

Abstract

در اراضی کشاورزی ایران به دلیل آهکی بودن و کمبود عناصر قابل جذب برای گیاه و شرایط فیزیکی نامناسب خاک، توجه به کودهای آلی و ریزجانداران خاک اهمیت زیادی پیدا می کند. این آزمایش با هدف بررسی تأثیر کمپوست حاصل از محتویات شکمبه گوسفند و اسید هیومیک بر خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و زیستی خاک و عملکرد گیاه شلغم انجام گرفت. برای این منظور از دو سطح کمپوست محتویات شکمبه صفر و5 تن بر هکتار و دو سطح اسید هیومیک صفر و5 میلیگ رم بر کیلوگرم استفاده شد. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریل در شرایط مزرعه اجرا شد. نتایج نشان داد که تیمارهای آزمایش تأثیر معنی داری در بهبود پارامترهای فیزیکی خاک، شامل افزایش میانگین وزنی قطر خاکدانه ها در حالت الک تر و خشک (83 و 44 درصد)، افزایش درصد پایداری خاکدانه ها (62 درصد)، کاهش درصد رس قابل پراکنش خاک (46 درصد) داشتند. اثر متقابل کمپوست شکمبه و اسید هیومیک باعث افزایش کربن و نیتروژن بایومس میکروبی (43 و77درصد)، افزایش تنفس میکروبی خاک (75 درصد)، کاهشpH خاک و افزایش فراهمی عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم خاک شد. کاربرد همزمان کمپوست محتویات شکمبه و اسید هیومیک بیشترین تأثیر را در افزایش عملکرد شلغم (22 درصد) نسبت به شاهد داشت. با توجه به نتایج بدست آمده کمپوست شکمبه و اسید هیومیک باعث بهبود خصوصیات فیزیکی وزیستی خاک و به دنبال آن افزایش فراهمی عناصر غذایی نیتروژن، فسفر وپتاسیم خاک شد و در نهایت باعث افزایش عملکرد گیاه شلغم شد.

Keywords

, پایداری خاکدانه ها, تنفس میکروبی, جمعیت میکروبی, عناصر غذایی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1098454,
author = {Taheri, Moosarreza and Astaraei, Ali Reza and Emami, Hojat},
title = {تاثیر کمپوست حاصل از محتویات شکمبه گوسفند و اسید هیومیک بر برخی از ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و زیستی خاک و عملکرد گیاه شلغم Brassica rapa)},
journal = {تحقیقات علوم زراعی در مناطق خشک},
year = {2024},
month = {March},
issn = {2423-611X},
keywords = {پایداری خاکدانه ها، تنفس میکروبی، جمعیت میکروبی، عناصر غذایی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تاثیر کمپوست حاصل از محتویات شکمبه گوسفند و اسید هیومیک بر برخی از ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و زیستی خاک و عملکرد گیاه شلغم Brassica rapa)
%A Taheri, Moosarreza
%A Astaraei, Ali Reza
%A Emami, Hojat
%J تحقیقات علوم زراعی در مناطق خشک
%@ 2423-611X
%D 2024

[Download]