کودکان استثنایی, دوره (15), شماره (4), سال (2016-2) , صفحات (21-28)

عنوان : ( مقایسة حافظة کاری دیداری و شنیداری کودکان در معرض خطر اختلالهای عصبی- تحولی با یک برنامة کامپیوتری عصبی/شناختی )

نویسندگان: مونا دلاوریان , غلامعلی افروز , فرزاد توحیدخواه , سیدکاظم رسول زاده طباطبائی , علی اکبر ارجمندنیا ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ حافظۀ کاری دیداری و شنیداری کودکان مستعد نارساخوانی و کودکان با احتمال باالی اختالل نارسایی توجه/ بیشفعالی، بوسیله برنامۀ عصبی/شناختی طراحی شده، جهت اطالع از میزان تفاوت این تواناییهای شناختی، غربالگری و افتراق این کودکان از یکدیگر و از کودکان هنجار میباشد. روش: مطالعه بهصورت علی/ مقایسۀای و نمونهگیری اولیه به روش تصادفی چندمرحلهای خوشهای از دانشآموزان پیشدبستانی استان تهران، پیش از آموزش رسمی خواندن صورت گرفت. دادههای مربوط به حافظۀ کاری کودکان بوسیله برنامۀ کامپیوتری عصبی/شناختی، با روایی و اعتبار باال، کسب و ذخیره شد. پس از دو سال که تشخیص هر کودک، مشخص شد، نمرههای حافظۀ کاری دیداری و شنیداری مربوط به مقطع پیشدبستانی مقایسۀ شد. یافتهها: میانگین نمرۀ کودکان در معرض خطر اختالالت نارسایی توجه/بیشفعالی، نارساخوانی و کودکان بهنجار، در هر دو حافظۀ کاری دیداری و شنیداری، اختالف معنادار داشت. نمرۀ حافظۀ کاری شنیداری نسبت به دیداری در هر سه گروه باالتر بود. از سوی دیگر نمرۀ حافظۀ کاری دیداری در گروه کودکان مستعد هر دو اختالل به یکدیگر بسیار نزدیک بود، در حالیکه نمرۀ کسب شده در تکلیف حافظۀ شنیداری میان گروهها اختالف زیادی داشت. نتیجهگیری: تفاوت میان گروهها معنادار بود. از نتیجۀ این پژوهش میتوان جهت ارتقای کیفیت مداخلۀ آموزشی و توانبخشی استفاده نمود.

کلمات کلیدی

, حافظۀ کاری دیداری, حافظۀ کاری شنیداری, اختالل نارسایی توجه/ بیشفعالی, نارساخوانی, برنامۀ عصبی/شناختی رایانه - محور
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1098492,
author = {مونا دلاوریان and غلامعلی افروز and فرزاد توحیدخواه and رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم and علی اکبر ارجمندنیا},
title = {مقایسة حافظة کاری دیداری و شنیداری کودکان در معرض خطر اختلالهای عصبی- تحولی با یک برنامة کامپیوتری عصبی/شناختی},
journal = {کودکان استثنایی},
year = {2016},
volume = {15},
number = {4},
month = {February},
issn = {1682-6612},
pages = {21--28},
numpages = {7},
keywords = {حافظۀ کاری دیداری، حافظۀ کاری شنیداری، اختالل نارسایی توجه/ بیشفعالی، نارساخوانی، برنامۀ عصبی/شناختی رایانه - محور},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مقایسة حافظة کاری دیداری و شنیداری کودکان در معرض خطر اختلالهای عصبی- تحولی با یک برنامة کامپیوتری عصبی/شناختی
%A مونا دلاوریان
%A غلامعلی افروز
%A فرزاد توحیدخواه
%A رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم
%A علی اکبر ارجمندنیا
%J کودکان استثنایی
%@ 1682-6612
%D 2016

[Download]