عنوان : ( مقایسهی حافظهی فعال دیداری و شنیداری کودکان مستعد دیسلکسیا با کودکان بهنجار: توسط برنامهی عصبی-شناختی طراحی شده )
نویسندگان: مونا دلاوریان , غلامعلی افروز , فرزاد توحیدخواه , سیدکاظم رسول زاده طباطبائی , علی اکبر ارجمندنیا ,چکیده
دیسلکسیا شناخته شدهترین اختلال یادگیری خاص با منشا عصبزیستشناختی است. این اختلال، مشکل در یادگیری خواندن به رغم هوش بهنجار و محیط آموزشی مناسب میباشد. هدف پژوهش حاضر مقایسهی حافظهی فعال دیداری و شنیداری کودکان مستعد دیسلکسیا با کودکان بهنجار توسط برنامه کامپیوتری عصبی-شناختی محققساخته، جهت ارتقای کیفیت مداخلهی آموزشی و توانبخشی، میباشد. نمونهگیری به روش تصادفی چند مرحلهای خوشهای از کودکان پیشدبستانی در استان تهران، تا پیش از آموزش رسمی خواندن صورت گرفت. دادههای حافظهی فعال تمامی کودکان به واسطهی برنامهی عصبی-شناختی مذکور، با روایی و اعتبار بالا، کسب و ذخیره شد. پس از دو سال (در اواخر دوم دبستان)، که تشخیص هر کودک مشخص شد، مقایسهی نمرههای حافظهی فعال مربوط به مقطع پیشدبستانی صورت گرفت. میانگین نمرهی دو گروه، در حافظهی فعال دیداری و ) مورد بررسی قرار گرفت و تفاوت معنادار بود (
کلمات کلیدی
, حافظهی فعال دیداری, حافظـهی فعـال شـنیداری, کـ ودک مـستعد اخـتلال, اخـتلال خوانـدن (دیسلکسیا), برنامهی عصبی-شناختی رایانه محور@article{paperid:1098493,
author = {مونا دلاوریان and غلامعلی افروز and فرزاد توحیدخواه and رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم and علی اکبر ارجمندنیا},
title = {مقایسهی حافظهی فعال دیداری و شنیداری کودکان مستعد دیسلکسیا با کودکان بهنجار: توسط برنامهی عصبی-شناختی طراحی شده},
journal = {ناتوانی های یادگیری},
year = {2016},
volume = {5},
number = {2},
month = {February},
issn = {2251-8673},
pages = {43--53},
numpages = {10},
keywords = {حافظهی فعال دیداری، حافظـهی فعـال شـنیداری، کـ ودک مـستعد اخـتلال، اخـتلال خوانـدن
(دیسلکسیا)، برنامهی عصبی-شناختی رایانه محور},
}
%0 Journal Article
%T مقایسهی حافظهی فعال دیداری و شنیداری کودکان مستعد دیسلکسیا با کودکان بهنجار: توسط برنامهی عصبی-شناختی طراحی شده
%A مونا دلاوریان
%A غلامعلی افروز
%A فرزاد توحیدخواه
%A رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم
%A علی اکبر ارجمندنیا
%J ناتوانی های یادگیری
%@ 2251-8673
%D 2016