مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, دوره (34), شماره (3), سال (2023-9) , صفحات (109-134)

عنوان : ( میزان رعایت استانداردهای خدمات آموزش از راه دور انمن کتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی (ACRL) در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران )

نویسندگان: بهنازالسادات بشرویه , حسن بهزادی , اعظم صنعت جو ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: با توجه به اهمیت آموزش‌­های از راه دور، کتابخانه‌های دانشگاهی باید ضمن آمادگی برای پشتیبانی از خدمات آموزش از راه دور، برای ارزیابی عملکرد خود و اصلاح مسیر و خدمات، از استانداردها و معیارهایی مدون نیز بهره ببرند. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت استانداردهای مربوط به خدمات آموزشی از راه دور توسط کتابخانه‌های دانشگاه‌های ایران بر اساس استانداردهای انجمن کتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی (ACRL) صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر به لحاظ روش، پیمایشی و ازنظر هدف نیز کاربردی بود. جامعۀ آماری این پژوهش، مدیران کتابخانه‌های دانشگاه­‌های جامع ایرانی حاضر در نظام رتبه‌­بندی دانشگاه‌­ها و مؤسسات پژوهشی ایران (۱۳۹۹-۱۴۰۰) بودند. با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه‌­گیری تصادفی ساده، حجم نمونه پژوهش به تعداد ۶۳ کتابخانه محاسبه شد که پس از توزیع پرسشنامه­‌ها (الکترونیکی و چاپی) تعداد ۶۰ پرسشنامه (معادل ۹۵ درصد حجم نمونه) جمع‌­آوری و مبنای محاسبه و تحلیل قرار گرفت. گردآوری اطلاعات با استفاده از یک پرسشنامۀ محقّق ساخته بر مبنای مؤلفه‌های ذکرشده در استاندارد خدمات آموزش از راه دور انجمن کتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی (ACRL) (الزامات سازمانی، کتابخانه­ای و خاص) صورت گرفت. روایی ابزار پژوهش نیز با نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌­های پژوهش نشان داد که وضعیت ارائۀ خدمت آموزشی از راه دور کتابخانه‌های دانشگاهی ایران بر اساس استانداردهای انجمن کتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی در بعد الزامات سازمانی در حد متوسط است. همچنین در بعد الزامات کتابخانه‌ای به این صورت است که خدمت «ارزیابی دوره­ای خدمات آموزش از راه دور کتابخانه» رعایت نمی‌­شود و سایر خدمات نیز در این بعد در حد متوسط رعایت می­‌شوند. در مؤلفۀ الزامات خاص نیز مشخص شد که استانداردهای مربوط به زیرمؤلفه‌های «مسئولیت‌­های مالی»، «کارکنان»، «مدیریت» و «امکانات و تجهیزات»، در حد متوسط رعایت می‌­شود و استانداردهای زیرمؤلفه‌های «خدمات»، «منابع» و «مستندسازی» رعایت می‌­گردند. دراین‌بین، در زیرمولفۀ امکانات و تجهیزات، صرفاً استاندارد «امکان از سال منابع کتابخانه به‌صورت پستی برای دانشجویان بین‌الملل» در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران رعایت نمی­‌شود اما استانداردهای مؤلفۀ مستندسازی در تمامی موارد در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران رعایت می‌­شود. نتیجه‌گیری: چنانچه کتابخانه‌­ها و مراکز اطلاع­‌رسانی دانشگاهی در ایران بخواهند درزمینة ارائۀ خدمات آموزش از راه دور موفق عمل کنند و گام‌­هایی اصولی بردارند باید ضمن رفع نقایص موجود نسبت به تدوین یک برنامۀ مدون برای ارائه و ارتقای سطح خدمات آموزش از راه دور خود اقدام کنند. تبعیت از یک استاندارد در این مسیر م‌ی­تواند به‌عنوان یک نقشه راه عمل کرده و چهارچوبی را برای این خدمات در اختیار مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی ایران قرار دهد. همچنین، کتابخانه­‌ها باید در برنامه‌­های خود نسبت به اولویت‌بخشی به خدمات آموزش از راه دور اقدامات لازم را انجام دهند و در اهداف و مأموریت‌های کتابخانه توجه به این نوع از خدمات گنجانده شود.

کلمات کلیدی

خدمات آموزش از راه دور خدمات آموزشی کتابخانه‌های دانشگاهی انجمن کتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی آمریکا (ACRL) الزامات سازمانی الزامات کتابخانه‌ای الزامات خاص
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1098524,
author = {بشرویه, بهنازالسادات and بهزادی, حسن and صنعت جو, اعظم},
title = {میزان رعایت استانداردهای خدمات آموزش از راه دور انمن کتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی (ACRL) در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران},
journal = {مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات},
year = {2023},
volume = {34},
number = {3},
month = {September},
issn = {2252-0503},
pages = {109--134},
numpages = {25},
keywords = {خدمات آموزش از راه دور خدمات آموزشی کتابخانه‌های دانشگاهی انجمن کتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی آمریکا (ACRL) الزامات سازمانی الزامات کتابخانه‌ای الزامات خاص},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T میزان رعایت استانداردهای خدمات آموزش از راه دور انمن کتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی (ACRL) در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران
%A بشرویه, بهنازالسادات
%A بهزادی, حسن
%A صنعت جو, اعظم
%J مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
%@ 2252-0503
%D 2023

[Download]