عنوان : ( بررسی اثربخشی تعامل آموزش تنیدگی زدایی و سبک هویت در رضامندی روانی و تنیدگی ادراک شده )
نویسندگان: مژگان نیکنام , عباسعلی اللهیاری , سیدکاظم رسول زاده طباطبائی , الهه حجازی ,چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی تعامل آموزش تنیدگی زدایی و سبک هویت در رضامندی روانی و تنیدگی ادراک شده می باشد . از بین دانشجویان مونث دوره کارشناسی پس از تعیین نوع سبک هویت(67=N ( نفرکه دارای سبکهای هویت هنجاری و سردرگم/ اجتنابی بودند با استفاده از روش تحقیق تجربی بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گنترل گمارده شدند.گروه آزمایشی در 12 جلسه تحت درمان قرار گرفتند. گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکرد.جهت بررسی از پرسشنامه های ضامندی روانی ، تنیدگی ادراک شده وسبک های هویت استفاده گردید . تحلیل نتایج نشان داد که ، اثر بخشی درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی بر بهبود رضامندی روانی در سبک هویت هنجاری نسبت به سبک هویت سردرگم موثر تر است.در اثر بخشی درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی بین سبک هویت هنجاری واجتنابی/سردرگم در کاهش تنیدگی ادراک شده تفاوت معناداری وجود ندارد. پیگیری وضعیت افراد نشان دهندهی پایداری تغییرات ایجاد شده است. ارتقاء شناخت، عواطف ، احساسات و تاکید بر عوامل واسطه ای مانند هویت بر کاهش تنیدگی ادراک شده و بهبود رضامندی روانی موثر می باشد
کلمات کلیدی
, 6 درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی, تنیدگی ادراک شده , رضامندی روانی, سبک های هویت@article{paperid:1098527,
author = {مژگان نیکنام and عباسعلی اللهیاری and رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم and الهه حجازی},
title = {بررسی اثربخشی تعامل آموزش تنیدگی زدایی و سبک هویت در رضامندی روانی و تنیدگی ادراک شده},
journal = {پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره},
year = {2013},
volume = {3},
number = {1},
month = {September},
issn = {2251-6352},
pages = {21--40},
numpages = {19},
keywords = {6
درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی، تنیدگی ادراک شده ، رضامندی روانی، سبک های
هویت},
}
%0 Journal Article
%T بررسی اثربخشی تعامل آموزش تنیدگی زدایی و سبک هویت در رضامندی روانی و تنیدگی ادراک شده
%A مژگان نیکنام
%A عباسعلی اللهیاری
%A رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم
%A الهه حجازی
%J پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره
%@ 2251-6352
%D 2013