عنوان : ( سبک های والدگری، ویژگی های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان )
نویسندگان: پروین ودودی مفید , پرویز آزاد فلاح , سیدکاظم رسول زاده طباطبائی ,چکیده
هـدف از پــژوهش حاضــر شــناخت رابطــه سبکهای والدگری و ویژگـیهـای شخصـیتی بـا پیشــرفت تحصــیلی، نقــش ســبک والــدگری بــر عملکــرد تحصــیلی دانــشآمــوزان نــوروزگرا و برونگرد بود. جامعه آماری در ایـن تحقیـق، کلیـه دانـشآمـوزان دختـر دبیرسـتانهـای شـهرتهران و مادران آنها بود که تعداد 400 نفر به روش تصادفی خوشـهای چنـد مرحلـهای انتخـاب شـدند. بـرای جمــعآوری اطلاعــات از ســیاهههــای 5 عــاملی شخصیت FFI-NEO و شـیوههـای فرزنـدپـروری بامریند و معـدل دانـشآمـوزان و بـرای تجزیـه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرســیون گــامبــهگــام و تحلیــل واریــانس یکراهه(ANOVA (استفاده شد. نتایج تحقیق نشـان داد که سبکهای والدگری مسـتبدانه و مقتدرانـه و ویژگی شخصیتی بـرونگـردی %22/6 از تغییـرات عملکرد تحصـیلی دانـشآمـوزان را تبیـین نمایـد. همپنـین مشـاهده گردیـد کـه عملکـرد تحصـیلی دانـشآمـوزان نـوروزگرا و بـرونگـرد بـا سـبک والدگری مقتدرانه بهتر از دانشآموزانی اسـت کـه در معرض سبک والدگری سهل گیرانه و مستبدانه هستند. نتایج بر اساس نظریه سبکهای والدگری و صفات شخصیتی مورد بحـث قـرار گرفـت. یافتـه های این پـژوهش مـیتوانـد در شـناخت ارتبـاط پیشرفت تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی و نقـش تعدیلگر سبکهای والدگری در این ارتباط، کمک شایانی باشد.
کلمات کلیدی
, ســبک والــدگری, ویژگــی شخصیتی, پیشرفت تحصیلی@article{paperid:1098536,
author = {پروین ودودی مفید and پرویز آزاد فلاح and رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم},
title = {سبک های والدگری، ویژگی های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان},
journal = {روان شناسی اجتماعی},
year = {2012},
volume = {16},
number = {2},
month = {September},
issn = {2345-5098},
pages = {106--120},
numpages = {14},
keywords = {ســبک والــدگری، ویژگــی
شخصیتی، پیشرفت تحصیلی},
}
%0 Journal Article
%T سبک های والدگری، ویژگی های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
%A پروین ودودی مفید
%A پرویز آزاد فلاح
%A رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم
%J روان شناسی اجتماعی
%@ 2345-5098
%D 2012