عنوان : ( توانایی برنامه ریزی و سازماندهی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی )
نویسندگان: علی مشهدی , سیدکاظم رسول زاده طباطبائی , پرویزآزاد فلاح , عاطفه سلطانی فر ,چکیده
دف پژوهش حاضرمقایسۀ عملکرد کودکان مبتلا به اختلالADHD و کودکـان عـادی درآزمـونهـای برنامهریزی است. بدین منظور، 45 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فـزون کنـشی 7 تـا 12 سـال شـهر مشهد با استفاده از آزمونهـای SNAP،CBCL،TRF-4،CSI ونیـزمـصاحبهبـالینی شناسـایی و در سـه زیرریخت غلبه با نارسایی توجه،غلبه با فزون کنشی/تکانشگری و زیرریخت ترکیبی جای گرفتنـد. بـدین رتیب، در هر زیرریخت این اختلال 15 کودک مبتلا قرارگرفت. همچنین، 15 کودک عادی سنین 7 تا 12 سال نیز بهعنوان گروه کنترل از طریق شیوة نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. بهمنظوراندازهگیـری کـنش اجرایی برنامهریزی ازآزمون برج لندن،آزمون مازهای پرتئوس و خـردهآزمـون مازهـای وکـسلراسـتفاده گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس چند متغیـری(MANOVA(، تحلیـل اریانس تک متغیری(ANOVA(و آزمون توکی نشان داد که کودکان مبتلا به این اخـتلال در مقایـسه بـا گروه کنترل عملکرد ضعیفتری در آزمونهای برنامهریزی دارند. در بررسی عملکرد زیرریختها تفاوت معناداری بین آنها مشاهده نگردید،هرچند که عملکرد کودکان مبتلا به زیرریخت ترکیبی در این آزمونها بهتر بود. در بررسی مؤلفههای مختلف آزمون برج لندن نیزتفاوت معناداری بـین گـروه کنتـرل و کودکـان بتلا به این اختلال در زمان کل آزمایش، زمان آزمایش، تعداد خطاوامتیاز کل بهدست آمـد. در مجمـوع، نتایج پژوهش از ضعیفتربودن توانایی برنامهریزی و سازماندهی کودکان مبتلا به ADHD حمایت کرد.
کلمات کلیدی
, اخـتلال نارسـایی توجـه/فـزون کنـشی, زیرریخـت, کنش اجرایـی, برنامـه ریـزی و سازماندهی.@article{paperid:1098557,
author = {علی مشهدی and رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم and پرویزآزاد فلاح and عاطفه سلطانی فر},
title = {توانایی برنامه ریزی و سازماندهی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی},
journal = {مطالعات روان شناسی تربیتی},
year = {2010},
volume = {11},
number = {1},
month = {April},
issn = {2228-6683},
pages = {151--170},
numpages = {19},
keywords = {اخـتلال نارسـایی توجـه/فـزون کنـشی، زیرریخـت،کنش اجرایـی، برنامـه ریـزی و
سازماندهی.},
}
%0 Journal Article
%T توانایی برنامه ریزی و سازماندهی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی
%A علی مشهدی
%A رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم
%A پرویزآزاد فلاح
%A عاطفه سلطانی فر
%J مطالعات روان شناسی تربیتی
%@ 2228-6683
%D 2010