عنوان : ( ضرورت دانش برنامه درسی اسلامی: پارادایمی بالقوه میان پارادایم های موجود )
نویسندگان: مقصود امین خندقی , فاطمه سادات جعفرنیا ,
چکیده
ضرورت برنامهدرسی اسلامی موضوعی بنیادی و مغفول است که در این مقاله اختصاصاً به آن پرداخته شده است. در ابن پژوهش با روش تحلیلی و نظرورزانه، نگاه شمولگرایانه و جامعی به ضرورت برنامهدرسی اسلامی مطرح شده است که ضمن تبیین اندیشه-های موجود، بهروی فعالان این حوزه، دریچههای جدیدی میگشاید و هم خط سیر ضرورت برنامهدرسی اسلامی را از نگاهی سلبی تا نگاهی ایجابی تبیین میکند. ضرورتهای چهارگانه توصیفی، پیامدی، انتقادی، و خلق و تولید مهمترین انواع ضرورت دانش برنامهدرسی اسلامی هستند که از دل منابع استقراء شدند. اما در این میان ضرورت نظریهای، آن وجهی است که مورد تاکید نویسندگان میباشد. این ضرورت بیانگر این است که تا شالودههای نظری و دانشی درباره برنامهدرسی اسلامی به خوبی تدوین نشود، منطقاً امیدی به ظهور آن وجود ندارد. ضرورت دانش برنامهدرسی اسلامی، پرداخت تئوریک به مبانی هستیشناختی، ارزششناختی، انسانشناختی، معرفتشناختی و روششناختی این دانش، به منظور معرفی و ارائه آن بعنوان پارادایمی در میان پارادایمهای موجود دانش برنامهدرسی است.
کلمات کلیدی
, ضرورت, برنامه درسی اسلامی, اسلامیسازی, علم دینی, پارادایم.@article{paperid:1098721,
author = {امین خندقی, مقصود and جعفرنیا, فاطمه سادات},
title = {ضرورت دانش برنامه درسی اسلامی: پارادایمی بالقوه میان پارادایم های موجود},
journal = {مطالعات برنامه درسی},
year = {2024},
volume = {19},
number = {73},
month = {September},
issn = {1735-4986},
pages = {245--270},
numpages = {25},
keywords = {ضرورت، برنامه درسی اسلامی، اسلامیسازی، علم دینی، پارادایم.},
}
%0 Journal Article
%T ضرورت دانش برنامه درسی اسلامی: پارادایمی بالقوه میان پارادایم های موجود
%A امین خندقی, مقصود
%A جعفرنیا, فاطمه سادات
%J مطالعات برنامه درسی
%@ 1735-4986
%D 2024