اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان شناسی و دین , 2023-08-09

عنوان : ( درآمدی بر منشأشناسی هیجان‌ها و رفتارهای آسیب‌زای اجتماعی و نحوه مواجهه با آن در جنگ ترکیبی، با تأکید بر سوره محمد(ص) )

نویسندگان: سمانه نجیب نیا , حسن پرسا ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

از مختصات زیست اجتماعی و تمدنی امروز ما، روآوردن دشمنان ایران به جنگ‌های ترکیبی (هیبریدی) است که طی آن، با بهره‌گیری از همه ابزارهای نظامی و غیرنظامی، اقدام به درگیرنمودن احساسات و هیجانات مردم و به‌‌خصوص جوانان جهت بروز رفتارهای اجتماعی خاص و مخرّب می‌نمایند. ترکیب جمعیتی کشور ایران و کثرت جوانان در این ساختار جمعیتی، سبب شده است تا دشمنان در جنگ ترکیبی، به طور ویژه به نقش علوم شناختی، خصوصاً «علوم اجتماعی محاسباتی» رو بیاورند. در علوم اجتماعی محاسباتی، با بهره گیری از فضای مجازی و ردّپاهای دیجیتالی افراد جامعه، ابزار مؤثری در اختیار دارندگان این دانش قرار می‌گیرد، به‌نحوی‌که آن‌ها را قادر می‌سازد با سوءاستفاده از داده‌های انبوه و نیز محاسبات بسیار پیچیده، بر اساس اطلاعات تحلیلیِ شناختی و عملکردی، معادلات رفتار و هیجان را به‌نحوی شبیه‌سازی و پیش‌بینی نمایند که با واردنمودن یک محرک، نتیجه مورد نظرشان محقق گردد. اهداف تفصیلی جنگ ترکیبی دشمن، با تمرکز بر اختلالات شناختی در ساختار وجودی انسان، در نواحی توجه، عقل، احساس، ادراک و... حاصل می‌گردد. این در حالی است که مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت درونی جمهوری اسلامی و سرمایه غنی آن، عبارت است از رویکرد توحیدی و دینی که از طریق اتصال امت به قرآن کریم، حاصل می‌گردد. لذا به‌منظور مصون‌ماندن از این تهاجم مخوف، گسترده و پیچیده، می‌باید ابعاد شناختی را در ساختار وجودی انسان، از طریق فعال‌سازی مؤلفه‌های هدایت در برابر ضلالت، تقویت نمود. با توجه به نظام تدبری سوره مبارکه محمد(ص) که در روایات با عنوان سوره قتال (نبرد همه‌جانبه با کفر و شرک) از آن یاد شده است، می‌توان به مقابله کارساز، ارزشمند و ظفرمند در این زمینه پرداخت.

کلمات کلیدی

, تدبر در قرآن, جنگ ترکیبی, ساختار وجودی انسان, علوم اجتماعی محاسباتی, فضای مجازی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1098962,
author = {سمانه نجیب نیا and پرسا, حسن},
title = {درآمدی بر منشأشناسی هیجان‌ها و رفتارهای آسیب‌زای اجتماعی و نحوه مواجهه با آن در جنگ ترکیبی، با تأکید بر سوره محمد(ص)},
booktitle = {اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان شناسی و دین},
year = {2023},
location = {اردبیل, ايران},
keywords = {تدبر در قرآن، جنگ ترکیبی، ساختار وجودی انسان، علوم اجتماعی محاسباتی، فضای مجازی},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T درآمدی بر منشأشناسی هیجان‌ها و رفتارهای آسیب‌زای اجتماعی و نحوه مواجهه با آن در جنگ ترکیبی، با تأکید بر سوره محمد(ص)
%A سمانه نجیب نیا
%A پرسا, حسن
%J اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان شناسی و دین
%D 2023

[Download]