عنوان : ( وضعیت بینالمللیسازی تضمین کیفیت در نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری ایران )
نویسندگان: لیلا رضایی مقدم , رحمت اله اللهیاری ,چکیده
امروزه با تحرک فزاینده دانشجویان و سایر جنبههای بینالمللی شدن و جهانی شدن آموزش عالی، دیگر نمیتوان از رویارویی یا موضوع تضمین کیفیت اجتناب کرد. ازاینرو ضرورت دارد طرحها و سیاستهای تضمین کیفیت از جهتگیری داخلی خود فراتر رفته و قاطعانه رویکردی بینالمللی را انتخاب کنند. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت بینالمللیسازی تضمین کیفیت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جایگاه آن در اسناد، به بعد کیفیت در برنامههای بینالمللیسازی آموزش عالی میپردازد. روش انجام این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است و دادههای مورد نیاز از طریق مطالعه اسنادی و مصاحبه با ده نفر از کارشناسان و مسئولان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف جمعآوری شده است. یافتهها نشان میدهد سیاستها و راهبردهایی از جمله: بهرهگیری از شاخصها و استانداردهای منطقهای و بینالمللی؛ برقراری پیوند با شبکههای ارزیابی جهانی، انجمنهای اعتباربخشی و مؤسسات ارزیابی و تضمین کیفیت؛ و تدوین برنامههای همکاری منطقهای و بینالمللی در حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت ذیل اهداف و مأموریتهای مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت به عنوان متولی اصلی امر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران بیان شده است ولی تاکنون برنامهای برای تحقق این اهداف و مأموریتها در مرکز نظارت و ارزیابی تدوین و اجرا نشده است.
کلمات کلیدی
, آموزش عالی, بینالمللیسازی, تضمین کیفیت, نظارت و ارزیابی@inproceedings{paperid:1099008,
author = {رضایی مقدم, لیلا and رحمت اله اللهیاری},
title = {وضعیت بینالمللیسازی تضمین کیفیت در نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری ایران},
booktitle = {سومین همایش بین المللی شدن آموزش عالی},
year = {2024},
location = {تهران, ايران},
keywords = {آموزش عالی، بینالمللیسازی، تضمین کیفیت، نظارت و ارزیابی},
}
%0 Conference Proceedings
%T وضعیت بینالمللیسازی تضمین کیفیت در نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
%A رضایی مقدم, لیلا
%A رحمت اله اللهیاری
%J سومین همایش بین المللی شدن آموزش عالی
%D 2024