عنوان : ( برنامهدرسی معنوی از منظر دوآین هیوبنر: از چرخش موضوعی تا تکثرگرایی )
نویسندگان: ندا میرزاخان , مقصود امین خندقی ,
چکیده
دوآین هیوبنر صاحبنظری برجسته و مؤثر در حوزه برنامه درسی بهطور عام و برنامه درسی معنوی بهطور خاص است. وی تغییرات اساسی را در مبانی برنامه درسی ایجاد کرده اما نظراتش به دلیل سختی زبان فلسفیاش، فهم اندیشهها و ایدههای او حتی در بین متخصصان نیز مورد غفلت واقع شده است. نظریه تعالی وی از مهمترین نظریات در این حوزه است. در این پژوهش به تبیین معنویت از دیدگاه هیوبنر و تاثیر این نگاه بر برنامه درسی پرداخته شده است. ویژگیهای برنامه درسی از منظر هیوبنر را میتوان نشات گرفته از نگاه پدیدارشناسانه و تکثرگرایانه وی در رابطه با معنویت دانست؛ بهعبارتدیگر، بهزعم هیوبنر، کار تربیتی تعیین اهداف، آمادهسازی محیط یادگیری، تدوین و آموزش معلمان نیست، بلکه امر تربیت یعنی مشارکت ما در فراموشی صورتهای از قبل مشخصشده و انتقاد از دنیای خودساخته یا همان نقد نبوی است. با امعان نظر به دریچه نظری جدیدی که هیوبنر از منظر الهیات و معنویت نسبت به برنامه-درسی گشوده است میتواند امروزه بستری مناسب برای گفتگو و ورود به بحث دانش برنامه درسی از این منظر برای اجتماع علمی ما باشد.
کلمات کلیدی
, دوآین هیوبنر, برنامهدرسی معنوی, نظریه تعالی, تکثرگرایی, معنویت.@article{paperid:1099058,
author = {میرزاخان, ندا and امین خندقی, مقصود},
title = {برنامهدرسی معنوی از منظر دوآین هیوبنر: از چرخش موضوعی تا تکثرگرایی},
journal = {تربیت اسلامی},
year = {2024},
volume = {19},
number = {49},
month = {October},
issn = {1735-4536},
pages = {85--107},
numpages = {22},
keywords = {دوآین هیوبنر، برنامهدرسی معنوی، نظریه تعالی، تکثرگرایی، معنویت.},
}
%0 Journal Article
%T برنامهدرسی معنوی از منظر دوآین هیوبنر: از چرخش موضوعی تا تکثرگرایی
%A میرزاخان, ندا
%A امین خندقی, مقصود
%J تربیت اسلامی
%@ 1735-4536
%D 2024