عنوان : ( بررسی عددی رفتار خاک متورمشونده و تاثیر آن بر نیروهای داخلی غلاف چاههای گاز بر پایهی مکانیک خاک غیراشباع، مطالعه موردی: خانگیران سرخس )
نویسندگان: محراب بلیغی , محمدصالح برادران , علی اخترپور ,چکیده
اکثر طرحها و پروژه های عمرانی بر روی خاک هایی بنا می شود که بالاتر از سطح آب زیرزمینی است و این امر موجب میشود که، خاک در فاز غیراشباع قرار گرفته و در آن مکش بافتی ایجاد شود. افزایش و یا کاهش درجه اشباع خاک، بر روی خواص مکانیکی و هیدرولیکی آن تاثیر بسیار زیادی می گذارد. خاک های متورم شونده خاک هایی هستند که با جذب رطوبت و کاهش مکش بافتی، افزایش حجم از خود نشان می دهند. بنابراین، این موضوع خسارت های جبران ناپذیری را در صنعت ساخت و ساز، راهسازی و صنایعی از قبیل نفت و گاز به وجود میآورد. در این تحقیق خاک متورم شونده ای اطراف یکی از چاههای گاز خانگیران سرخس مورد بحث و تحلیل عددی قرار گرفته است. نتایج مدلسازی عددی نشان داد در نقطه ی بحرانی لوله ی فولادی بدنه ی چاه، نیروی کششی ناشی از تورم خاک به اطراف آن وارد می شود که ضخامت طراحی و مجاز لوله ی چاه برای تحمل این نیرو با استفاده از دو روش ضرایب بار، مقاومت و مقاومت مجاز به دست می آید. نتایج نشان داد ضخامت های به دست آمده اعداد کوچکی هستند، در نتیجه خطری جدی ناشی از تورم خاک و ایجاد نیروی کششی بر بدنه ی چاه مطرح نیست و اگر فولاد بدنه ی چاه در طول زمان دچار خوردگی های بسیار گسترده نشود، در اثر کشش ناشی از تورم خاک گسیخته نخواهد شد.
کلمات کلیدی
, خاک متورمشونده, مکانیک خاک غیراشباع, مدلسازی عددی, خانگیران سرخس, غلاف چاه@article{paperid:1099088,
author = {بلیغی, محراب and برادران, محمدصالح and اخترپور, علی},
title = {بررسی عددی رفتار خاک متورمشونده و تاثیر آن بر نیروهای داخلی غلاف چاههای گاز بر پایهی مکانیک خاک غیراشباع، مطالعه موردی: خانگیران سرخس},
journal = {مهندسی عمران امیرکبیر},
year = {2024},
month = {July},
issn = {2588-297X},
keywords = {خاک متورمشونده، مکانیک خاک غیراشباع، مدلسازی عددی، خانگیران سرخس، غلاف چاه},
}
%0 Journal Article
%T بررسی عددی رفتار خاک متورمشونده و تاثیر آن بر نیروهای داخلی غلاف چاههای گاز بر پایهی مکانیک خاک غیراشباع، مطالعه موردی: خانگیران سرخس
%A بلیغی, محراب
%A برادران, محمدصالح
%A اخترپور, علی
%J مهندسی عمران امیرکبیر
%@ 2588-297X
%D 2024