عنوان : ( ریشهیابی علل حاشیهای شدن ارائه درس شناخت محیطزیست در آموزش عالی ایران )
نویسندگان: مهدی کلاهی , امیرعلی برومند ,چکیده
10.30473/ee.2023.65087.2557 هدف مطالعه حاضر، ریشهیابی علل حاشیهای شدن ارائه درس شناخت محیطزیست است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی، به روش نظریه داده بنیاد و با حضور جمعی از خبرگان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل معاونان آموزشی کلیه دانشکدههای دانشگاه فردوسی مشهد، استادان تخصصی درس و مسئولان اجرایی اداره کل حفاظت محیطزیست استان خراسان رضوی بودند. از طریق نمونهگیری هدفمند، با جامعه آماری هدف مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. مصاحبهها تا زمان دستیابی به حد اشباع نظری ادامه یافت و پس از ضبط، پیادهسازی و کدگذاری، مضامین اصلی و فرعی احصاء شد. یافتهها نشان داد شرایط علی حاشیهای شدن ارائه درس شناخت محیطزیست، «اجباری نبودن ارائه»، «تعارض منافع میان مدعیان ارائه»، «عدم پایش کمیت و کیفیت ارائه این واحد»، «عدم مرتبطسازی محتوای این واحد برای گروه رشتههای مختلف» و «ضعف در اطلاعرسانی و تبیین اهمیت ارائه این درس» بود. شرایط زمینهای شامل «گذار مدیریتی و تعارض دیدگاه مدیران آموزشی» و «عدم اطلاع و کنشگری دانشجویان»، شرایط مداخلهگر شامل «نداشتن کتاب درسی و عدم شفافیت برنامه درسی» و «مقاومت در مقابل محتواها و مدرسان جدید» بود. همچنین راهبردهای مقابله با این موضوع، «ایجاد مرجعیت ارائه و نظارت بر ارائه این درس در سطح وزارت عتف»، «اجباری شدن ارائه درس»، «تهیه کتاب درسی، تنظیم برنامه درسی و گروه تخصصی مدرسان» و «برنامهریزی برای تلفیق آموزشهای نظری با بازدیدهای میدانی» بود. پیامدهای ارائه اثربخش این درس نیز «آموزش همگانی و آگاهیافزایی محیطزیستی»، «تقویت روحیه کنشگری محیطزیست در میان دانشجویان» و «ساماندهی آموزش محیطزیست و تجربه طبیعت در سطح آموزش عالی» پیشبینی شد. یافتهها نهایتاً در قالب مدل پارادایمی ارائه شدند تا رهیافتی جامع فراروی سیاستگذاران قرار دهند.
کلمات کلیدی
, آموزش عمومی محیط زیست, آموزش عالی محیط زیست, آسیبشناسی آموزش, کنشگری محیطزیستی, پارادایم آموزش انتقادی@article{paperid:1099184,
author = {کلاهی, مهدی and برومند, امیرعلی},
title = {ریشهیابی علل حاشیهای شدن ارائه درس شناخت محیطزیست در آموزش عالی ایران},
journal = {آموزش محیط زیست و توسعه پایدار},
year = {2024},
volume = {12},
number = {3},
month = {June},
issn = {2322-3057},
pages = {9--28},
numpages = {19},
keywords = {آموزش عمومی محیط زیست، آموزش عالی محیط زیست، آسیبشناسی آموزش، کنشگری محیطزیستی، پارادایم آموزش انتقادی},
}
%0 Journal Article
%T ریشهیابی علل حاشیهای شدن ارائه درس شناخت محیطزیست در آموزش عالی ایران
%A کلاهی, مهدی
%A برومند, امیرعلی
%J آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
%@ 2322-3057
%D 2024