عنوان : ( تحلیل و ارزیابی کیفیت تدریس معلمان پذیرا و رابط در برنامه آموزش فراگیر: یک مطالعه ملی )
نویسندگان: سید محسن اصغری نکاح , حمیده پاکمهر , صدیقه کاظمی , محمود سعیدی رضوانی ,
چکیده
چکیده هدف: یکی از مهم ترین اهداف هر نظامی بهبود کیفیت تدریس معلم های آن جامعه می باشد. این مطالعه با هدف ارزشیابی کیفیت تدریس معلمان پذیرا و رابط آموزش فراگیر دانش آموزان با نیاز ویژه در مدارس عادی در سطح کشور انجام گرفت. روش: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- پیمایشی با رویکرد آمیخته کمی و کیفی و از نوع ارزیابانه می باشد. نمونه گیری در این پژوهش به شیوه خوشه ای چند مرحله ای ابتدا از بین استان های کشور بصورت ملاکی ، پنج استان معرف و واجد پراکندگی حداکثری فرهنگی اجتماعی- اقتصادی و ظرفیت های آموزشی و توانبخشی انتخاب شدند و سپس از هر استان مرکز استان و 4 شهرستان انتخاب شد. سپس در سطح مدرسه ای در مجموع 5 استان معرف، 15 مدرسه پشتیبان و 75 مدرسه پذیرا در سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم انتخاب شدند. در ادامه کلیه والدین دارای دانش آموز با نیاز ویژه حاضر در برنامه فراگیر در 75 مدرسه پذیرا شامل 1132= n والد در ارزیابی کیفیت تدریس معلمین رابط و پذیرا شرکت نمودند. ّابزار بخش کمی پرسشنامه پژوهشگر ساخته کیفیت تدریس معلم با 35 سوال و 4 مولفه در طیف لیکرت بود که پس از احراز روایی صوری و محتوایی، به صورت الکترونیکی در اختیار والدین آموزش فراگیر، قرار گرفت. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته با کارشناسانِ ادارات استثنایی و کارشناسان مشاوره و والدین فراگیر (41نفر) و تحلیل و کدگذاری داده های حاصل از پیاده سازی محتوای مصاحبه ها استفاده گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در هر چهار مولفه کیفیت تدریس یعنی پذیرش و انگیزه های معلمی (001/0> p،76/28= F)، انجام تدریس (001/0> p،26/26= F)، ارزشیابی تدریس (001/0> p،17/40= F) و روابط بین فردی (001/0> p،43/25= F) تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد در هر چهار مولفه کیفیت تدریس معلمان، میانگین نمرات دوره ابتدایی بطور معناداری از دوره های متوسطه اول و دوم بیشتر بوده و اما بین نمرات دو گروه متوسطه اول و دوم تفاوت معناداری وجود نداشت. نتایج کیفی پژوهش حاکی از آن است که کیفیت فرایند تدریس معلمان پذیرا و رابط از نظر مشارکت کنندگان در طیفی از رضایت کامل تا نارضایتی قرار دارد. نتیجه گیری: عدم شفافیت در وظایف معلمان رابط، برخورد سلیقه ای با دانش آموز فراگیر، کمبود معلم رابط، عدم داشتن اطلاعات کافی و برنامه مدون در مدارس عادی از عوامل عدم رضایت خانواده ها و تلاش و پیگیری-های بی وقفه و کیفیت بالای تدریس برخی معلمان رابط و پذیرا به صورت حضوری و مجازی، ارائه خدمات رایگان و حتی خصوصی از طرف برخی معلمین رابط به عنوان عوامل رضایت خانواده ها بوده است.
کلمات کلیدی
, کیفیت, تدریس, معلم پذیرا, معلم رابط, آموزش فراگیر, دانش آموزان با نیاز ویژه@article{paperid:1099240,
author = {اصغری نکاح, سید محسن and حمیده پاکمهر and صدیقه کاظمی and سعیدی رضوانی, محمود},
title = {تحلیل و ارزیابی کیفیت تدریس معلمان پذیرا و رابط در برنامه آموزش فراگیر: یک مطالعه ملی},
journal = {کودکان استثنایی},
year = {2024},
volume = {24},
number = {2},
month = {September},
issn = {1682-6612},
pages = {76--93},
numpages = {17},
keywords = {کیفیت، تدریس، معلم پذیرا، معلم رابط، آموزش فراگیر، دانش آموزان با نیاز ویژه},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل و ارزیابی کیفیت تدریس معلمان پذیرا و رابط در برنامه آموزش فراگیر: یک مطالعه ملی
%A اصغری نکاح, سید محسن
%A حمیده پاکمهر
%A صدیقه کاظمی
%A سعیدی رضوانی, محمود
%J کودکان استثنایی
%@ 1682-6612
%D 2024