پژوهش‌های زبان‌شناسی: نظریه و کاربرد, دوره (2), شماره (2), سال (2024-3) , صفحات (203-225)

عنوان : ( بررسی خطاهای زبانی یک دانش‌آموز پایۀ سوم ابتدایی دارای سندرم داون براساس مفاهیم زبان‌شناسی شناختی: مطالعۀ موردی )

نویسندگان: صادق افتخاری فر , محمدرضا پهلوان نژاد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

این پژوهش به بررسی، توصیف و تحلیل خطاهای زبانی یک مورد دانش‌‎آموز تک زبانه فارسی زبان مبتلا به سندرم داون که در پایۀ سوم ابتدایی تحصیل می‌کند، می‌پردازد. در‌واقع، هدف پژوهش حاضر به‌کارگیری مفاهیم زبان‌شناسی شناختی در تحلیل نمونه گفتار روایی این دانش‌‎آموز است. به همین منظور داده‌های پژوهش توسط آزمون زبانی نیلی‎پور و همکاران (1402) و ارزیابی‌های گفتار درمانگر به‌وسیلۀ ضبط صدای آزمودنی گردآوری شدند. بعد از گردآوری داده‌ها، نگارندگان داده‌ها را آوانویسی کرده و بر حسب نوع خطاها در قالب جداولی دسته‌‎بندی کردند. بررسی‌ها نشان داد که این دانش‌‎آموز در ساختار خرد نحوی بیشتر از ساختار کلان نحوی دارای مشکل است. در‌واقع، این دانش‌آموز از آنچه که توماسلو (2003 ) از آن تحت عنوان طرح‎واره محوری و ساخت نحوی عنصربنیاد یاد می‌کند، استفاده می‌کند ولی طرح‎واره‌های پیشنهادی لیکاف (1987) در این دانش‌‎آموز شکل نگرفته است. همچنین این دانش‌‎آموز از واژگان انتزاعی در گفتارش استفاده نمی‌کند و کاربرد صحیح افعال و واژگانی که نشان‎گر روابط زمان‎دار هستند، نیز با مشکل روبرو است. پیشنهاد می‌شود در آموزش‌های گفتاردرمانی به این دانش‌آموز در کنار روش‌های فعلی آموزش، روش‌هایی مبتنی بر تقویت طرح‎واه‌های پیشنهادی لیکاف جهت بهبود ساختار کلان نحوی طراحی و انجام شود.

کلمات کلیدی

, زبانشناسی شناختی, سندروم داون, طرحواره, ساخت نحوی, خطاهای زبانی.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1099304,
author = {افتخاری فر, صادق and پهلوان نژاد, محمدرضا},
title = {بررسی خطاهای زبانی یک دانش‌آموز پایۀ سوم ابتدایی دارای سندرم داون براساس مفاهیم زبان‌شناسی شناختی: مطالعۀ موردی},
journal = {پژوهش‌های زبان‌شناسی: نظریه و کاربرد},
year = {2024},
volume = {2},
number = {2},
month = {March},
issn = {2981-1562},
pages = {203--225},
numpages = {22},
keywords = {زبانشناسی شناختی، سندروم داون،طرحواره، ساخت نحوی،خطاهای زبانی.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی خطاهای زبانی یک دانش‌آموز پایۀ سوم ابتدایی دارای سندرم داون براساس مفاهیم زبان‌شناسی شناختی: مطالعۀ موردی
%A افتخاری فر, صادق
%A پهلوان نژاد, محمدرضا
%J پژوهش‌های زبان‌شناسی: نظریه و کاربرد
%@ 2981-1562
%D 2024

[Download]