عنوان : ( مؤلفههای اثرگذار بر ترجیح مصرفکنندگان به گوشت مرغ با برچسبهای پایداری (مطالعه موردی: شهر مشهد) )
نویسندگان: حنانه آقاصفری , علی رضا کرباسی ,چکیده
تولید گوشت مرغ با برچسبهای پایداری یا برچسبهای ارگانیک، سبز و سالم، نیازمند شناخت ترجیح مصرفکنندگان به مواد غذایی با این برچسبها است. از این رو، این مطالعه تلاش میکند تا مهمترین مؤلفههای اثرگذار بر ترجیح مصرف گوشت مرغ با برچسبهای پایداری را با بهرهگیری از الگوی لاجیت ترتیبی تعمیمیافته مورد بررسی قرار دهد. دادههای مطالعه با گردآوری 200 پرسشنامه از مصرفکنندگان مشهدی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در سال 97 بدست آمده است. نتایج بیانگر آن است که متغیرهای جنسیت، دفعات خرید گوشت مرغ در ماه و قیمت منطقی نسبت به کیفیت احتمال ترجیح مصرف گوشت مرغ با برچسب سبز و سالم را نسبت به گوشت مرغ با برچسب ارگانیک افزایش میدهند. همچنین، متغیرهای درجه اهمیت گوشت مرغ در سبد خانوار، کیفیت، ارزش تغذیهای، اعتماد و فقدان مواد شیمیایی و دارویی احتمال ترجیح مصرف گوشت مرغ با برچسب ارگانیک را نسبت به گوشت مرغ با برچسب سبز و سالم افزایش میدهد. بر اساس یافتههای مطالعه، توصیه میشود که بازاریابان متناسب با خصوصیات مصرفکنندگان از جمله جنسیت، راهبردهای بازاریابی گوناگونی را اتخاذ کنند.
کلمات کلیدی
برچسب ارگانیک برچسب سالم برچسب سبز گوشت مرغ لاجیت ترتیبی تعمیمیافته@article{paperid:1099310,
author = {آقاصفری, حنانه and کرباسی, علی رضا},
title = {مؤلفههای اثرگذار بر ترجیح مصرفکنندگان به گوشت مرغ با برچسبهای پایداری (مطالعه موردی: شهر مشهد)},
journal = {تحقیقات اقتصاد کشاورزی},
year = {2021},
volume = {13},
number = {2},
month = {August},
issn = {2008-6407},
pages = {197--216},
numpages = {19},
keywords = {برچسب ارگانیک برچسب سالم برچسب سبز گوشت مرغ لاجیت ترتیبی تعمیمیافته},
}
%0 Journal Article
%T مؤلفههای اثرگذار بر ترجیح مصرفکنندگان به گوشت مرغ با برچسبهای پایداری (مطالعه موردی: شهر مشهد)
%A آقاصفری, حنانه
%A کرباسی, علی رضا
%J تحقیقات اقتصاد کشاورزی
%@ 2008-6407
%D 2021