جغرافیا و برنامه‌ریزی, دوره (28), شماره (87), سال (2024-4) , صفحات (70-93)

عنوان : ( فضاهای زنانه و ارتباط آن با ساختار فضایی شهر تحلیلی از توزیع و انتشار طلافروشی‏ها در مناطق 1 و 5 شهر مشهد )

نویسندگان: مصطفی امیرفخریان , حانیه لقایا , مبینا رجبی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

فضاهای‏ زنانه، ازموضوعات مهم در مطالعات شهری است. عملکرد برخی از این فضاها (نظیرطلافروشی‏ها) بگونه‏ای است که بدون الزام محدودیت حضوربرای مردان، به شکل معناداری جاذب جمعیت زنان هستند. اثرگذاری چنین فضاهایی از عناصر ساختار فضایی شهرها می‏تواند تاثیر مهمی از حضورپذیری زنان در فضای شهری را به تصویر کشد. براین اساس مطالعه‏حاضر درنظر دارددرچارچوبِ فضاهای‏شهری‏زنانه، ضمن انتخاب دومنطقه باوضعیت درآمدی متفاوت ازشهرمشهد(مناطق1و5)، الگوی استقرار طلافروشی‏ها را ارزیابی کند و نشان دهد که درتوزیع اینگونه فضاها (باتوجه به سطح درآمدی هرمنطقه) چه تفاوتیهای قابل مشاهده است و این الگو ازچه قواعد نانوشته‏ای تبعیت می‏کند. شیوه مطالعه توصیفی-تحلیلی و جامعه آماری نیز شامل کلیه طلافروشی‏های واقع درمناطق 1و5 شهرمشهد(شامل630 طلافروشی)است. درگام اول پس از ایجاد پایگاه اطلاعات‏مکانی درمحیطArcGis اقدام به تعیین موقعیت طلافروشی‏ها، براساس اطلاعات موجود دربانک اصناف شهرداری مشهد، گردید. درادامه بابهره‏گیری از7متغیر(ازویژگیهای مکانی طلافروشی‏ها و عناصرساختارفضایی هرمنطقه) شامل موقعیت مطلق، وسعت، زمان تاسیس هرطلافروشی، همجواری باکاربریهای پیرامونی، معابر و شریانهای ارتباطی، جمعیت و جمعیت زنان، اقدام به بررسی تفاوتهای فضایی درخصوص استقرار طلافروشی‏ها گردید. مدلهای مورد بررسی شامل \\\\\\\"الگوی‏تراکم\\\\\\\"،\\\\\\\"مرکزثقل\\\\\\\"، \\\\\\\"مسافت‏استاندارد\\\\\\\"، \\\\\\\"نزدیکترین‏همسایگی\\\\\\\"، \\\\\\\"خودهمبستگی‏فضایی\\\\\\\" و \\\\\\\"الگوی زمانی-مکانی\\\\\\\" است. نتایج بیانگر آن است که درمناطق توسعه‏یافته، فضاهای زنانه مورد بررسی، کمتر از توزیع جمعیت زنان تبعیت می‏کند درحالیکه در مناطق باسطح درآمدپایین، فضاهای زنانه، انطباق بیشتری با عناصر محلی همچون نزدیکی به ایستگاههای اتوبوس، شریانهای محلی و فضاهای مسکونی دارد. درعین حال نکته مشترک در این قاعده‏مندی، رونق فعالیت این فضاهادر طول زمان ست. که به نظر می‏رسد در آینده، بیش از پیش فضاهای شهری را به سمت زنانه شدن سوق دهد.

کلمات کلیدی

, طلافروشی؛ فضاهای زنانه؛ شهرمشهد؛ مکعب زمانی, مکانی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1099335,
author = {امیرفخریان, مصطفی and لقایا, حانیه and رجبی, مبینا},
title = {فضاهای زنانه و ارتباط آن با ساختار فضایی شهر تحلیلی از توزیع و انتشار طلافروشی‏ها در مناطق 1 و 5 شهر مشهد},
journal = {جغرافیا و برنامه‌ریزی},
year = {2024},
volume = {28},
number = {87},
month = {April},
issn = {2008-8078},
pages = {70--93},
numpages = {23},
keywords = {طلافروشی؛ فضاهای زنانه؛ شهرمشهد؛ مکعب زمانی- مکانی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T فضاهای زنانه و ارتباط آن با ساختار فضایی شهر تحلیلی از توزیع و انتشار طلافروشی‏ها در مناطق 1 و 5 شهر مشهد
%A امیرفخریان, مصطفی
%A لقایا, حانیه
%A رجبی, مبینا
%J جغرافیا و برنامه‌ریزی
%@ 2008-8078
%D 2024

[Download]