فصلنامه ی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی, دوره (29), شماره (2), سال (2024-3) , صفحات (88-98)

عنوان : ( بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و رفتارهای شبه اضطرابی ناشی از آلزایمر القا شده با تزریق درون بطنی- مغزی استرپتوزوتوسین در موش صحرایی نر نژاد ویستار )

نویسندگان: لیلا خانی , منا تقی زاده سالاری , کیانوش غلامی , حنانه احمدنیا , مائده حسن پور , میلاد ایرانشاهی , مرتضی بهنام رسولی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف آلزایمر یکی از دمانس های شایع است که در ابتدا با آسیب سیناپسی مشخص می شود و با از دست دادن نورون ها و اختلالات شناختی مانند اضطراب و افسردگی همراه است. یورولیتین ها ترکیبات فنولی طبیعی هستند و به وفور در رژیم غذایی انسان یافت می شوند و از هیدرولیز الاژیتانین ها توسط میکروبیوتای روده کاتابولیز می شوند. آن ها دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی هستند و در اختلالات مغزی، به ویژه در اختلال عملکرد حافظه، موثرند. این مطالعه با هدف بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و همچنین، رفتارهای شبه اضطرابی در موش صحرایی نر بالغ با مدل بیماری آلزایمر انجام شد. مواد و روش ها در این مطالعه ی تجربی، 70 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار به طور تصادفی، به 10 گروه هفت تایی تقسیم شدند. گروه کنترل سالم، گروه شم: موش های این گروه حلال استرپتوزوتوسین (آسکوربیک اسید 1/0 درصد در سالین) را به صورت تزریق درون بطنی-مغزی و حلال یورولیتین (DMSO) را به صورت تزریق درون صفاقی دریافت کردند. گروه کنترل مثبت: موش های این گروه استرپتوزوتوسین را به صورت تزریق درون بطنی-مغزی و ممانتین را به صورت تزریق درون صفاقی دریافت کردند. گروه کنترل منفی: موش های این گروه استرپتوزوتوسین را به صورت تزریق درون بطنی-مغزی دریافت کردند. گروه های تیمار 1-6: موش های این گروه ها استرپتوزوتوسین را به صورت تزریق درون بطنی-مغزی و یورولیتین A و یورولیتین B را به مدت 14 روز به صورت تزریق درون صفاقی دریافت کردند. پس از دوره ی تیمار، میزان یادگیری و حافظه ی موش های صحرایی به وسیله ی آزمون احترازی غیرفعال و رفتارهای شبه اضطرابی به وسیله ی آزمون ماز صلیبی مرتفع اندازه گیری شد. یافته ها نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل آماری با استفاده از آزمون واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون درون گروهی Tukey که در نرم افزار R انجام شد، نشان داد که در آزمون احترازی غیرفعال، استرپتوزوتوسین سبب اختلال معنی داری در یادگیری و حافظه در گروه کنترل منفی شد (01/0

کلمات کلیدی

, استرپتوزوتوسین , اختلالات یادگیری و حافظه , بیماری آلزایمر , رفتارهای شبه اضطرابی , یورولیتین A , یورولیتین B
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1099512,
author = {خانی, لیلا and تقی زاده سالاری, منا and غلامی, کیانوش and احمدنیا, حنانه and مائده حسن پور and میلاد ایرانشاهی and بهنام رسولی, مرتضی},
title = {بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و رفتارهای شبه اضطرابی ناشی از آلزایمر القا شده با تزریق درون بطنی- مغزی استرپتوزوتوسین در موش صحرایی نر نژاد ویستار},
journal = { فصلنامه ی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی},
year = {2024},
volume = {29},
number = {2},
month = {March},
issn = {2981-0086},
pages = {88--98},
numpages = {10},
keywords = {استرپتوزوتوسین ، اختلالات یادگیری و حافظه ، بیماری آلزایمر ، رفتارهای شبه اضطرابی ، یورولیتین A ، یورولیتین B},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و رفتارهای شبه اضطرابی ناشی از آلزایمر القا شده با تزریق درون بطنی- مغزی استرپتوزوتوسین در موش صحرایی نر نژاد ویستار
%A خانی, لیلا
%A تقی زاده سالاری, منا
%A غلامی, کیانوش
%A احمدنیا, حنانه
%A مائده حسن پور
%A میلاد ایرانشاهی
%A بهنام رسولی, مرتضی
%J فصلنامه ی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
%@ 2981-0086
%D 2024

[Download]