عنوان : ( بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و رفتارهای شبه اضطرابی ناشی از آلزایمر القا شده با تزریق درون بطنی- مغزی استرپتوزوتوسین در موش صحرایی نر نژاد ویستار )
نویسندگان: لیلا خانی , منا تقی زاده سالاری , کیانوش غلامی , حنانه احمدنیا , مائده حسن پور , میلاد ایرانشاهی , مرتضی بهنام رسولی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف آلزایمر یکی از دمانس های شایع است که در ابتدا با آسیب سیناپسی مشخص می شود و با از دست دادن نورون ها و اختلالات شناختی مانند اضطراب و افسردگی همراه است. یورولیتین ها ترکیبات فنولی طبیعی هستند و به وفور در رژیم غذایی انسان یافت می شوند و از هیدرولیز الاژیتانین ها توسط میکروبیوتای روده کاتابولیز می شوند. آن ها دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی هستند و در اختلالات مغزی، به ویژه در اختلال عملکرد حافظه، موثرند. این مطالعه با هدف بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و همچنین، رفتارهای شبه اضطرابی در موش صحرایی نر بالغ با مدل بیماری آلزایمر انجام شد. مواد و روش ها در این مطالعه ی تجربی، 70 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار به طور تصادفی، به 10 گروه هفت تایی تقسیم شدند. گروه کنترل سالم، گروه شم: موش های این گروه حلال استرپتوزوتوسین (آسکوربیک اسید 1/0 درصد در سالین) را به صورت تزریق درون بطنی-مغزی و حلال یورولیتین (DMSO) را به صورت تزریق درون صفاقی دریافت کردند. گروه کنترل مثبت: موش های این گروه استرپتوزوتوسین را به صورت تزریق درون بطنی-مغزی و ممانتین را به صورت تزریق درون صفاقی دریافت کردند. گروه کنترل منفی: موش های این گروه استرپتوزوتوسین را به صورت تزریق درون بطنی-مغزی دریافت کردند. گروه های تیمار 1-6: موش های این گروه ها استرپتوزوتوسین را به صورت تزریق درون بطنی-مغزی و یورولیتین A و یورولیتین B را به مدت 14 روز به صورت تزریق درون صفاقی دریافت کردند. پس از دوره ی تیمار، میزان یادگیری و حافظه ی موش های صحرایی به وسیله ی آزمون احترازی غیرفعال و رفتارهای شبه اضطرابی به وسیله ی آزمون ماز صلیبی مرتفع اندازه گیری شد. یافته ها نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل آماری با استفاده از آزمون واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون درون گروهی Tukey که در نرم افزار R انجام شد، نشان داد که در آزمون احترازی غیرفعال، استرپتوزوتوسین سبب اختلال معنی داری در یادگیری و حافظه در گروه کنترل منفی شد (01/0
کلمات کلیدی
, استرپتوزوتوسین , اختلالات یادگیری و حافظه , بیماری آلزایمر , رفتارهای شبه اضطرابی , یورولیتین A , یورولیتین B@article{paperid:1099512,
author = {خانی, لیلا and تقی زاده سالاری, منا and غلامی, کیانوش and احمدنیا, حنانه and مائده حسن پور and میلاد ایرانشاهی and بهنام رسولی, مرتضی},
title = {بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و رفتارهای شبه اضطرابی ناشی از آلزایمر القا شده با تزریق درون بطنی- مغزی استرپتوزوتوسین در موش صحرایی نر نژاد ویستار},
journal = { فصلنامه ی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی},
year = {2024},
volume = {29},
number = {2},
month = {March},
issn = {2981-0086},
pages = {88--98},
numpages = {10},
keywords = {استرپتوزوتوسین ، اختلالات یادگیری و حافظه ، بیماری آلزایمر ، رفتارهای شبه اضطرابی ، یورولیتین A ، یورولیتین B},
}
%0 Journal Article
%T بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و رفتارهای شبه اضطرابی ناشی از آلزایمر القا شده با تزریق درون بطنی- مغزی استرپتوزوتوسین در موش صحرایی نر نژاد ویستار
%A خانی, لیلا
%A تقی زاده سالاری, منا
%A غلامی, کیانوش
%A احمدنیا, حنانه
%A مائده حسن پور
%A میلاد ایرانشاهی
%A بهنام رسولی, مرتضی
%J فصلنامه ی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
%@ 2981-0086
%D 2024