عنوان : ( روند تاریخی و بازنگری معنایی التفات بلاغی )
نویسندگان: عبداله رادمرد , هما رحمانی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
التفات یکی از شگردها و آرایههای ادبی است که با در هم شکستن روال معمول کلام، نقش بسیار مؤثّری در بیداری و جذب مخاطب دارد. این صنعت در بیشتر کتابهای بلاغی عربی و فارسی با عنوان انتقال گوینده از خطاب به غیبت و برعکس تعریف و انواع محدودی از تغییرات و واگردانیها برای آن برشمرده شده است که هریک از این انواع را در یکی از حوزههای بلاغت (معانی و بدیع) و دستور میتوان بررسی کرد. این مقاله کوشیده است، ضمن بررسی روند تاریخی آرایه التفات در کتب بلاغی، با در نظر گرفتن توسعه معنایی آن، تعریفی نو و تصویری روشن از گونههای مختلف التفات ارائه داده، به انواع آن اشاره کند و التفات دستوری را از بلاغی جدا کرده، بر اساس تعریفی توسّعی، یکی از انواع آن را در کنار صورتهای خیالی بگذارد که در علم بیان بحث میشوند. پس در کنار فواید سنّتی مطرح در کتابهای بلاغی برای التفات، به کارکردهای جدیدی همچون انسجام متن، ابهام هنری، آفرینش کلام ادبی و... پرداخته است. این کارکردها نشان از آن دارد که بدیع سنّتی با رویکردهای فرسوده خود دیگر توان پاسخگویی به نیازهای متون ادبی معاصر را ندارد. از این رو، ضرورت بازنگری همهجانبه و نقد و تحلیل آرایههای بدیعی از جمله صنعت التفات کاملاً احساس میشود
کلمات کلیدی
علوم بلاغی التفات واگردانی توسعه معنایی@article{paperid:1099529,
author = {رادمرد, عبداله and رحمانی, هما},
title = {روند تاریخی و بازنگری معنایی التفات بلاغی},
journal = {فنون ادبی},
year = {2014},
volume = {5},
number = {1},
month = {March},
issn = {2322-3448},
pages = {97--122},
numpages = {25},
keywords = {علوم بلاغی التفات واگردانی توسعه معنایی},
}
%0 Journal Article
%T روند تاریخی و بازنگری معنایی التفات بلاغی
%A رادمرد, عبداله
%A رحمانی, هما
%J فنون ادبی
%@ 2322-3448
%D 2014