عنوان : ( تحلیل میدان مدیریت و رهبری آموزشی در پیوند با قدرت و مذهب در تاریخ اجتماعی ایران بر اساس اندیشه بوردیو )
نویسندگان: محمد اخوندی , رضوان حسین قلی زاده , محسن نوغانی دخت بهمنی , شهرام یوسفی فر ,چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل ماهیت خرده میدان مدیریت و رهبری آموزشی در پیوند با میدان قدرت و مذهب در دورههای تاریخی ایران در چهارچوب نظریه میدان بوردیو میباشد. لذا با استفاده از روش پژوهش اسنادی و با تکنیک تحلیل مضمون منطبق بر رویکرد برون و کلارک و مدل آتراید استرلینگ، تاریخ اجتماعی ایران در دو دوره پیش از اسلام (ایران باستان) و پس از اسلام (تا اواسط دوره قاجار و تحولات جدید آموزشی) مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که در دوره باستان مدیریت و رهبری آموزشی در قالب سلسلهمراتب موبدان زرتشتی با میزان متفاوت سرمایههای فرهنگی تجسمیافته انحصاری، سرمایههای اجتماعی اشرافی و سرمایه نمادین حاصلشده از موقعیت سیاسی ظهور کرد که توارث حرفهای محدود در طبقات اجتماعی، مشخصه بارز این خرده میدان بود. مهمترین کارکرد این میدان، تسلط معرفتشناختی، محدودسازی طبقاتی معرفت و بازتولید طبقات مبتنی بر مدیریت نظام ارزشی بود. در دوره اسلامی به دلیل کاهش پیوند میدان قدرت و مذهب و همچنین استقلال نسبی میدان آموزش بهویژه در دورههای شکوفایی، مدیریت و رهبری آموزشی به کارکرد تخصصی و ذاتی خویش نزدیک شد. علمای سرشناس مذهبی در قامت متولی وقف یا نماینده حاکمیت بر اساس شرایط حرفهای خویش و بر مبنای سرمایه فرهنگی، مدیریت آموزش را بر عهده گرفتند. کارکرد این میدان بر اساس میزان استقلال آن قابل تبیین است.
کلمات کلیدی
میدان مدیریت و رهبری آموزشی سرمایههای محوری جامعهشناسی آموزش بوردیو میدان قدرت@article{paperid:1099541,
author = {اخوندی, محمد and حسین قلی زاده, رضوان and نوغانی دخت بهمنی, محسن and شهرام یوسفی فر},
title = {تحلیل میدان مدیریت و رهبری آموزشی در پیوند با قدرت و مذهب در تاریخ اجتماعی ایران بر اساس اندیشه بوردیو},
journal = {پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت},
year = {2024},
volume = {13},
number = {2},
month = {March},
issn = {2251-6360},
pages = {88--112},
numpages = {24},
keywords = {میدان مدیریت و رهبری آموزشی سرمایههای محوری جامعهشناسی آموزش بوردیو میدان قدرت},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل میدان مدیریت و رهبری آموزشی در پیوند با قدرت و مذهب در تاریخ اجتماعی ایران بر اساس اندیشه بوردیو
%A اخوندی, محمد
%A حسین قلی زاده, رضوان
%A نوغانی دخت بهمنی, محسن
%A شهرام یوسفی فر
%J پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
%@ 2251-6360
%D 2024