عنوان : ( ستاری در شاخصه های بازار اسلامی در معارف اهل بیت علیهم السلام از «بازار مسلمانان» تا «بازار اسلامی» )
نویسندگان: محمدرضا جواهری ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
قرآن و حدیث دو منبع اصلی شناخت بازار اسلامی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی،جهان اسلام درصدد شناخت بازار اسلامی، به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برآمد تا با راهبردهای کارآمدی نظام اقتصادی اسلامی آشنا شود. در این پژوهش درون دینی،َ تلاش شده است شاخصههای بازار اسلامی از متون مقدس دینی استنباط و توصیف و تحلیل گردد. چون شاخصههای دینی بازار در دو بخش ایجابی و سلبی قرار دارد و در این پژوهش یافته های قرآنی و حدیثی پیرامون بازار اسلامی در دو قسمت بایدها و نبایدها استخراج و ثبت شده است. در شاخصههای ایجابی رزق حلال و تجارت مشروع و آگاهی از احکام شرعی و فقه تجارت و یاد خدا و نماز و اتقان و استحکام کالا و شفافیت و صداقت بررسی و فهرست سایر شاخصهها در نوزده محور گزارش شده است. در شاخصههای سلبی نیز اخسار و تطفیف و غش مورد بررسی قرار گرفته و سایر شاخصه ها در پانزده محور فهرست گردیده است. افزون بر شاخصهها، ،سیرۀ امام علی (ع)در امور بازار نیز ارائه شده است. پژوهشگر کوشیده است، متون مقدس دینی دارای واژههای اقتصادی همچون سوق و رزق حلال و حرام و تجارت و بیع و شراء و رزق و اخسار و تطفیف و مکیال و میزان و غش و مشتقات آنها را توصیف و تحلیل اجتهادی کند.
کلمات کلیدی
, قرآن, حدیث , بازار اسلامی , شاخصهها@article{paperid:1099584,
author = {جواهری, محمدرضا},
title = {ستاری در شاخصه های بازار اسلامی در معارف اهل بیت علیهم السلام از «بازار مسلمانان» تا «بازار اسلامی»},
journal = {معارف اهل بیت},
year = {2024},
month = {June},
issn = {2821-1944},
keywords = {قرآن،حدیث ،بازار اسلامی ،شاخصهها},
}
%0 Journal Article
%T ستاری در شاخصه های بازار اسلامی در معارف اهل بیت علیهم السلام از «بازار مسلمانان» تا «بازار اسلامی»
%A جواهری, محمدرضا
%J معارف اهل بیت
%@ 2821-1944
%D 2024