پژوهشهای نوین روانشناختی, دوره (19), شماره (73), سال (2024-5) , صفحات (261-271)

عنوان : ( اثربخشی روان‌درمانی بدنی بر برون‌گرایی و روان رنورخویی دانش‌آموزان ناشنوا )

نویسندگان: مرضیه سروی , علی غنائی چمن آباد , محمدجواد اصغری ابراهیم آباد , فاطمه غنائی چمن اباد ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقدمه اختلال شنوایی اختلالی ارتباطی است، فرد مبتلا اغلب توسط افراد جامعه دچار سردرگمی و رنجش قرار می گیرد وباعث آسیب به سلامت روان فرد می گردد؛ ازاین رو روان درمانی بدنی علمی است که شامل استفاده از ارتباط غیرکلامی از طریق حرکت و تلفیق با تمرین های عصب روانشناختی ارائه می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روان درمانی بدنی بر برون گرایی و روان رنجورخویی دانش آموزان ناشنوا است. روش ها پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ناشنوای دختر 13 تا 20 سال است که تحت پوشش سازمان بهزیستی مشهد بوده اند. 24 نفرکه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون شخصیت آیزنک (EPQ) بود.گروه آزمایش به مدت 3 ماه، هفته ای 3 جلسه 90 دقیقه ای در فرایند روان درمانی بدنی شرکت کردند برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس یکراهه استفاده شد. یافته ها شاخص های توصیفی در گروه روان درمانی بدنی، نمره ی مولفه ی روان رنجور پس از مداخله کاهش معنی داری نسبت به قبل آن داشته است(05/0>p) که این تغییردر گروه کنترل معنی دار نبوده است. (077/0=p.) برای مقایسه روان رنجورخوئی در گروه آزمایش و کنترل به این صورت است که مقدار F بدست آمده 039/7 در سطح 01/0 معنی دار است(05/0>p). نتیجه گیری نتیجه ی پژوهش بیانگراین بود که استفاده ازروان درمانی بدنی جهت بهبود ویژگی های روان رنجورخوئی در دانش آموزان دختر ناشنوا مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

کلمات کلیدی

, ناشنوا , روان درمانی بدنی , روان رنجورخوئی , برون گرایی , شخصیت
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1099648,
author = {سروی, مرضیه and غنائی چمن آباد, علی and اصغری ابراهیم آباد, محمدجواد and غنائی چمن اباد, فاطمه},
title = {اثربخشی روان‌درمانی بدنی بر برون‌گرایی و روان رنورخویی دانش‌آموزان ناشنوا},
journal = {پژوهشهای نوین روانشناختی},
year = {2024},
volume = {19},
number = {73},
month = {May},
issn = {2322-3340},
pages = {261--271},
numpages = {10},
keywords = {ناشنوا ، روان درمانی بدنی ، روان رنجورخوئی ، برون گرایی ، شخصیت},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T اثربخشی روان‌درمانی بدنی بر برون‌گرایی و روان رنورخویی دانش‌آموزان ناشنوا
%A سروی, مرضیه
%A غنائی چمن آباد, علی
%A اصغری ابراهیم آباد, محمدجواد
%A غنائی چمن اباد, فاطمه
%J پژوهشهای نوین روانشناختی
%@ 2322-3340
%D 2024

[Download]