عنوان : ( خوشنویسی ایرانی به مثابه نشانه دیاگرامی: تحلیلی مبتنی بر نشانهشناسی شناختی )
نویسندگان: فرهاد ظریف , علی ایزانلو ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
در این پژوهش قصد داریم با بررسی یک اثر خوشنویسی منتخب، بهعنوان یکی از سرنمونهای آثار فاخر خوشنویسی ایرانی، نشان دهیم که خوشنویسی ایرانی خصوصیاتی مشابه نشانههای دیاگرامی دارد. با این فرض، از آنجا که شناخت و ذهن انسان بدنمند است، ابتدا با استفاده از مفاهیم ساختاری خوشنویسی ایرانی و قوانین گشتالت سعی میکنیم به درکی حسی از این اثر برسیم. در بعد، برای واکشی معنای مفهومی از این اثر، مدل آمیزۀ نشانهشناختی برانت (2021) را به کار میگیریم و معنایی را که پس از مواجهه با اثر، ساخت فضای آمیزه و اعمال طرحوارهها بهطور مفهومی ساخته میشود، با عنوان فضای معنا در این الگو پیشنهاد میدهیم. معنای مفهومی بهمانند معنای حسی میتواند با تغییر در دیدمایۀ (مفهومی) تغییر کند؛ زیرا این دیدمایه، ماحصل درک حسی و طرحوارههای مخاطب است. تحلیل اثر خوشنویسی مورد نظر از دو منظر فوق با تمرکز بر مفاهیم شناختی چون انتخاب، دیدمایه، برجستگی، پویایی و روابط همنشینی و جانشینی بهروشنی سؤال این پژوهش را پاسخ داد و مشخص نمود که این اثر خوشنویسی را میتوان ماهیتاً یک نشانۀ دیاگرامی در نظر گرفت؛ چراکه نوع سازماندهی فُرمهای خوشنویسی بر پایۀ مفاهیم شناختی مورد نظر بهگونهای انجام گرفته است که درک مفهومی اثر را ضمانت میکند.
کلمات کلیدی
, نشانه های دیاگرامی, قوانین گشتالت, آمیزۀ نشانه شناختی, دیدمایه, خوشنویسی ایرانی@article{paperid:1099954,
author = {ظریف, فرهاد and ایزانلو, علی},
title = {خوشنویسی ایرانی به مثابه نشانه دیاگرامی: تحلیلی مبتنی بر نشانهشناسی شناختی},
journal = {هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)},
year = {2024},
month = {April},
issn = {2228-6039},
keywords = {نشانه های دیاگرامی، قوانین گشتالت، آمیزۀ نشانه شناختی، دیدمایه، خوشنویسی ایرانی},
}
%0 Journal Article
%T خوشنویسی ایرانی به مثابه نشانه دیاگرامی: تحلیلی مبتنی بر نشانهشناسی شناختی
%A ظریف, فرهاد
%A ایزانلو, علی
%J هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)
%@ 2228-6039
%D 2024