عنوان : ( الگوی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان متوسطه مناطق کم-برخوردار: نظریه دادهبنیاد )
نویسندگان: ایمان سیدمحرمی , حسین کارشکی , سیدعلی کیمیایی , مریم بردبار ,چکیده
مقدمه: تحقیقات نشان میدهد دانشآموزانی که در مناطق کمبرخوردار زندگی میکنند در مقایسه با سایر گروهها موفقیتهای کمتری دارند، در حالیکه موفقیت تحصیلی شاخص اشتغال، رفاه و کاهش حساسیت به فقر است. هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی فرایندهای فردی و خانوادگی موثر بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان متوسطه است. روش ها: این پژوهش کیفی با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد است. نمونه پژوهش حاضر را 49 نفر شامل دانشآموزان متوسطه اول و دوم، معلمان و والدین شهرستان رشتخوار در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. نمونه مطالعه حاضر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن نقطه اشباع نظری انتخاب شد. دادهها با بهرهگیری از مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از مدل پارادایمی دادهبنیاد استراوس و کربین انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل مصاحبهها به استخراج 180 مفهوم، 105 مقوله فرعی و 25 مقوله اصلی انجامید. شرایط علّی از 6 مقوله اصلی شامل (عبرتآموزی تحصیلی، افتخارآفرینی تحصیلی، تجارب کارآمد تحصیلی، کارکرد فرهنگی خانواده، کارکرد تربیتی خانواده، کارکرد تحصیلی خانواده)، پدیده اصلی از مقوله چشمانداز مثبت تحصیلی، شرایط مداخلهگر از 4 مقوله اصلی (کارکرد ساختاری خانواده، کارکرد عاطفی خانواده، کارکرد ارتباطی خانواده، کارکرد مذهبی خانواده)، شرایط زمینهای از 4 مقوله اصلی (معنویت تحصیلی، خلق و خوی تحصیلی، احساس رضامندی، کارکرد خودارتقایی خانواده)، راهبردها از 4 مقوله اصلی (والایش تحصیلی، کنشوری تحصیلی، مهارتهای زندگی تحصیلی، سماجت تحصیلی) و پیامدها از 6 مقوله اصلی (غلبه بر کلان روایتهای مخرب، سبک زندگی تحصیلی، بستر پیشرفت، مؤانست به موفقیت، برازندگی نقش، خلاقیت تحصیلی) تشکیل شده است. نتیجهگیری: دادههای کیفی تحلیل شده نشان میدهد موفقیت برای همه قابل دستیابی است و برای ارتقای موفقیت تحصیلی دانشآموزان با وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین، رشد موفقیتآمیز عوامل فردی و نقشآفرینی کارکردهای خانوادگی حائز اهمیت است.
کلمات کلیدی
, دانش آموزان مناطق کم برخوردار, موفقیت تحصیلی, نظریه داده بنیاد@article{paperid:1100101,
author = {سیدمحرمی, ایمان and کارشکی, حسین and کیمیایی, سیدعلی and بردبار, مریم},
title = {الگوی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان متوسطه مناطق کم-برخوردار: نظریه دادهبنیاد},
journal = {راهبردهای آموزش در علوم پزشکی},
year = {2024},
volume = {17},
number = {4},
month = {October},
issn = {2345-5284},
pages = {344--354},
numpages = {10},
keywords = {دانش آموزان مناطق کم برخوردار، موفقیت تحصیلی، نظریه داده بنیاد},
}
%0 Journal Article
%T الگوی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان متوسطه مناطق کم-برخوردار: نظریه دادهبنیاد
%A سیدمحرمی, ایمان
%A کارشکی, حسین
%A کیمیایی, سیدعلی
%A بردبار, مریم
%J راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
%@ 2345-5284
%D 2024