پژوهش های برنامه و توسعه, دوره (5), شماره (17), سال (2024-9) , صفحات (41-78)

عنوان : ( شناسایی و تحلیل پیشران‏های کلیدی مؤثر بر توسعة پایدار گردشگری روستایی با رویکرد آینده ‏نگاری (مطالعة موردی: شهرستان نیشابور) )

نویسندگان: زهرا مظفری , مریم قاسمی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

ه‌‏دلیل ماهیت پایداری و پیچیدگی سیستم گردشگری و اثرپذیری بالای آن از روندها، اتفاق‏‌ها و تغییرات محیط پیرامون، شناسایی مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر توسعة پایدار گردشگری روستایی شهرستان نیشابور با رویکرد آینده‌نگاری ضروری است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی- تحلیلی است. جامعة آماری شامل 60 نفر از متخصصان و کارشناسان ارشد گردشگری روستایی است. در این مطالعه، 66 پیشران در چارچوب تحلیل محیطی PESTEL در سه سطح محلی، ملی و بین‏‌المللی شناسایی شده‌‏اند. از مجموع 66 پیشران، 16 پیشران به‏‌عنوان نیروهای محرّک در شش بعد شناسایی شدند. در بین عوامل سیاسی، تحریم‏‌های اقتصادی و سیاسی با میانگین اثرگذاری 4.68، در بین عوامل اقتصادی، نرخ بالای تورم و رکود اقتصادی طولانی‏‌مدت با 4.93، در بین عوامل اجتماعی، امنیت در مقاصد گردشگری روستایی با 4.70، در بین عوامل تکنولوژیک، ارتقاء کمیت و کیفیت دسترسی به ICT و امکانات مخابراتی با 4.57، در بین عوامل محیطی، اتخاذ سیاست‏‌های محیطی مناسب در مقاصد گردشگری روستایی با تأکید بر گردشگری پایدار با 4.97 و در بین عوامل قانونی، توجه ویژة سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به روستاهای مقصد/هدف گردشگری با 4.73 به‏‌عنوان مهمترین پیشران‏‌های مؤثر بر توسعة پایدار گردشگری روستایی شناسایی شدند. بی‏شک موفقیت در دستیابی به اهداف همه‏‌جانبة گردشگری پایدار روستایی شهرستان نیشابور در آینده، وابسته به تعامل مؤثر بین پیشران‌‏های کلیدی به‏‌صورت سیستماتیک است تا تعادل و پایداری طولانی‏‌مدت را در همة ابعاد و سطوح تضمین کند.

کلمات کلیدی

, گردشگری پایدار, مقاصد گردشگری روستایی, اثرگذاری و عدم قطعیت, تحلیل محیطی PESTEL, شهرستان نیشابور
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1100149,
author = {مظفری, زهرا and قاسمی, مریم},
title = {شناسایی و تحلیل پیشران‏های کلیدی مؤثر بر توسعة پایدار گردشگری روستایی با رویکرد آینده ‏نگاری (مطالعة موردی: شهرستان نیشابور)},
journal = {پژوهش های برنامه و توسعه},
year = {2024},
volume = {5},
number = {17},
month = {September},
issn = {2645-7466},
pages = {41--78},
numpages = {37},
keywords = {گردشگری پایدار- مقاصد گردشگری روستایی- اثرگذاری و عدم قطعیت- تحلیل محیطی PESTEL- شهرستان نیشابور},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T شناسایی و تحلیل پیشران‏های کلیدی مؤثر بر توسعة پایدار گردشگری روستایی با رویکرد آینده ‏نگاری (مطالعة موردی: شهرستان نیشابور)
%A مظفری, زهرا
%A قاسمی, مریم
%J پژوهش های برنامه و توسعه
%@ 2645-7466
%D 2024

[Download]