عنوان : ( طراحی چارچوب مفهومی یادگیری غیر رسمی محیط کار مبتنی بر یادگیری تکلیف محور (TC-IWL) )
نویسندگان: حمیده لطفی , مرتضی کرمی , سعید صفایی موحد , Gregory M Francom ,چکیده
مطالعات نشان میدهند که 70 تا 90 درصد یادگیری در محیط کار غیر رسمی است. از سوی دیگر، یادگیری غیر رسمی ممکن است به دلیل ماهیت بدون ساختار و محدودیتهای آن اثربخش نباشد. استفاده از مدلهای یادگیری تکلیف محور که بر یادگیری براساس مسائل و تکالیف واقعی تمرکز دارند، میتواند در این زمینه مفید باشد. این مطالعه به منظور ایجاد یک چارچوب مفهومی برای طراحی یادگیری غیر رسمی محیط کار (IWL[1]) مبتنیبر یادگیری تکلیف محور (TCL[2]) انجام شد. بدین منظور دو مطالعه مقدماتی با استفاده از روش فراترکیب کیفی انجام و از نتایج آنها استفاده شد. این دو مطالعه برای شناسایی مهمترین مؤلفههای یادگیری تکلیف محور و یادگیری غیر رسمی محیط کار انجام شد. در هر دو مطالعه، ما از رویکرد فراترکیب توصیه شده توسط ساندلوسکی و باروسو[3] (2006) استفاده کردیم. یافتهها نشان داد که اشتراکات فراوان چارچوبهای مفهومی یادگیری تکلیف محور و یادگیری غیر رسمی محیط کار، امکان توسعه یک چارچوب مفهومی مشترک را فراهم میکند. چارچوب مفهومی حاصل (TC-IWL) شامل پنج مؤلفه اصلی و 15 مولفه فرعی است: محرّک یادگیری (اصالت محرّک، محرّکهای زمینهای، محرّک شایستگی محور، تنوع و توالی محرّک)، کنش در محیط کار (درک تجربه جدید، سازگاری زمینه، تمرین تکمیلی)، حمایت و راهنمایی (مربیگری همتا، بازخورد چند منبعی، داربست مرتبه دوم، نمایش و واضحسازی)، خودراهبری (خود داربستسازی و خود ارزیابی)، و تأمل بر کنش.
کلمات کلیدی
, یادگیری غیر رسمی محیط کار, یادگیری تکلیف محور, چارچوب مفهومی, TC-IWL,@article{paperid:1100283,
author = {لطفی, حمیده and کرمی, مرتضی and سعید صفایی موحد and Gregory M Francom},
title = {طراحی چارچوب مفهومی یادگیری غیر رسمی محیط کار مبتنی بر یادگیری تکلیف محور (TC-IWL)},
journal = {آموزش و توسعه منابع انسانی},
year = {2024},
volume = {11},
number = {41},
month = {September},
issn = {2423-3277},
pages = {120--154},
numpages = {34},
keywords = {یادگیری غیر رسمی محیط کار; یادگیری تکلیف محور; چارچوب مفهومی; TC-IWL;},
}
%0 Journal Article
%T طراحی چارچوب مفهومی یادگیری غیر رسمی محیط کار مبتنی بر یادگیری تکلیف محور (TC-IWL)
%A لطفی, حمیده
%A کرمی, مرتضی
%A سعید صفایی موحد
%A Gregory M Francom
%J آموزش و توسعه منابع انسانی
%@ 2423-3277
%D 2024