علوم پزشکی جیرفت, دوره (11), شماره (2), سال (2024-9) , صفحات (1601-1612)

عنوان : ( اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و سندرم عدم درگیری شناختی: نقش میانجی کنش های اجرایی در دانشجویان ایرانی )

نویسندگان: سیده رقیه نورانی جورجاده , علی مشهدی , ایمان الله بیگدلی , سیدکاظم رسول زاده طباطبائی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقدمه و هدف: در دهه ­های اخیر، همراهی علائم سندرم عدم درگیری شناختی (CDS) با زیرنوع ­های اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی (ADHD) مورد توجه محققان این حوزه بوده است. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی نارسایی در کنش ­های اجرایی در رابطه بین علائم اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی و سندرم عدم درگیری شناختی است. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و تحلیل مسیر می ­باشد. در سال 1402 تعداد 612 دانشجو از دانشگاه ­های مختلف ایران، با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به 2 پرسشنامه مقیاس درجه ­بندی ADHD بزرگسالان بارکلی (BAARS) و مقیاس نارساکنش ­وری اجرایی بارکلی نسخه بزرگسال (BDEFS) پاسخ دادند. داده­ ها با استفاده از نرم­افزار لیزرل 8/8 و به روش تحلیل مسیر تجزیه­ و تحلیل شد. یافته­ ها: هر سه متغیر نارسایی توجه، فزون­کنشی و تکانش­گری در سطح معناداری 0/001 اثرات غیرمستقیمی بر سندرم عدم درگیری شناختی داشتند. به طوری که برای اثر نارسایی توجه و تکانش­گری، دو متغیر خودسازماندهی/حل مسئله و خودانگیزشی نقش میانجی ایفا کرده­اند و برای اثر غیرمستقیم فزون کنشی بر سندرم عدم درگیری شناختی، خودسازماندهی/حل مسئله نقش میانجی داشته است. به­طور کلی می­توان گفت نارسایی در کنش­های اجرایی، نقش میانجی معناداری بین نشانه­های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و سندرم عدم درگیری شناختی دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نقش میانجی کنش­های اجرایی خودسازمان­دهی/حل مسئله و خودانگیزشی انتظار می­رود علاوه بر تشخیص افتراقی دقیق­تر، در طراحی و برنامه­ریزی درمان با لحاظ کردن این کنش­های اجرایی، همزمان با بهبود نشانه­های ADHD شاهد بهبودی در نشانه­های سندرم عدم درگیری شناختی نیز باشیم.

کلمات کلیدی

, نارسایی توجه/فزون کنشی, سندرم عدم درگیری شناختی, کنش های اجرایی, متغیر میانجی, دانشجویان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1100387,
author = {نورانی جورجاده, سیده رقیه and مشهدی, علی and بیگدلی, ایمان الله and رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم},
title = {اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و سندرم عدم درگیری شناختی: نقش میانجی کنش های اجرایی در دانشجویان ایرانی},
journal = {علوم پزشکی جیرفت},
year = {2024},
volume = {11},
number = {2},
month = {September},
issn = {2538-2810},
pages = {1601--1612},
numpages = {11},
keywords = {نارسایی توجه/فزون کنشی، سندرم عدم درگیری شناختی، کنش های اجرایی، متغیر میانجی، دانشجویان},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و سندرم عدم درگیری شناختی: نقش میانجی کنش های اجرایی در دانشجویان ایرانی
%A نورانی جورجاده, سیده رقیه
%A مشهدی, علی
%A بیگدلی, ایمان الله
%A رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم
%J علوم پزشکی جیرفت
%@ 2538-2810
%D 2024

[Download]