عنوان : ( اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و سندرم عدم درگیری شناختی: نقش میانجی کنش های اجرایی در دانشجویان ایرانی )
نویسندگان: سیده رقیه نورانی جورجاده , علی مشهدی , ایمان الله بیگدلی , سیدکاظم رسول زاده طباطبائی ,چکیده
مقدمه و هدف: در دهه های اخیر، همراهی علائم سندرم عدم درگیری شناختی (CDS) با زیرنوع های اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) مورد توجه محققان این حوزه بوده است. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی نارسایی در کنش های اجرایی در رابطه بین علائم اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی و سندرم عدم درگیری شناختی است. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و تحلیل مسیر می باشد. در سال 1402 تعداد 612 دانشجو از دانشگاه های مختلف ایران، با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به 2 پرسشنامه مقیاس درجه بندی ADHD بزرگسالان بارکلی (BAARS) و مقیاس نارساکنش وری اجرایی بارکلی نسخه بزرگسال (BDEFS) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرمافزار لیزرل 8/8 و به روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: هر سه متغیر نارسایی توجه، فزونکنشی و تکانشگری در سطح معناداری 0/001 اثرات غیرمستقیمی بر سندرم عدم درگیری شناختی داشتند. به طوری که برای اثر نارسایی توجه و تکانشگری، دو متغیر خودسازماندهی/حل مسئله و خودانگیزشی نقش میانجی ایفا کردهاند و برای اثر غیرمستقیم فزون کنشی بر سندرم عدم درگیری شناختی، خودسازماندهی/حل مسئله نقش میانجی داشته است. بهطور کلی میتوان گفت نارسایی در کنشهای اجرایی، نقش میانجی معناداری بین نشانههای اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و سندرم عدم درگیری شناختی دارد. نتیجهگیری: با توجه به نقش میانجی کنشهای اجرایی خودسازماندهی/حل مسئله و خودانگیزشی انتظار میرود علاوه بر تشخیص افتراقی دقیقتر، در طراحی و برنامهریزی درمان با لحاظ کردن این کنشهای اجرایی، همزمان با بهبود نشانههای ADHD شاهد بهبودی در نشانههای سندرم عدم درگیری شناختی نیز باشیم.
کلمات کلیدی
, نارسایی توجه/فزون کنشی, سندرم عدم درگیری شناختی, کنش های اجرایی, متغیر میانجی, دانشجویان@article{paperid:1100387,
author = {نورانی جورجاده, سیده رقیه and مشهدی, علی and بیگدلی, ایمان الله and رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم},
title = {اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و سندرم عدم درگیری شناختی: نقش میانجی کنش های اجرایی در دانشجویان ایرانی},
journal = {علوم پزشکی جیرفت},
year = {2024},
volume = {11},
number = {2},
month = {September},
issn = {2538-2810},
pages = {1601--1612},
numpages = {11},
keywords = {نارسایی توجه/فزون کنشی، سندرم عدم درگیری شناختی، کنش های اجرایی، متغیر میانجی، دانشجویان},
}
%0 Journal Article
%T اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و سندرم عدم درگیری شناختی: نقش میانجی کنش های اجرایی در دانشجویان ایرانی
%A نورانی جورجاده, سیده رقیه
%A مشهدی, علی
%A بیگدلی, ایمان الله
%A رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم
%J علوم پزشکی جیرفت
%@ 2538-2810
%D 2024