فناوری آموزش, دوره (13), شماره (2), سال (2019-6) , صفحات (316-326)

عنوان : ( دسته بندی سبک های یادگیری با استفاده از ویژگی های رفتاری و ماشین بردار پشتیبان دوقلو )

نویسندگان: جلال الدین نصیری , امیر محمود میر , سمیه فتاحی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

نشریه علمی فناوری آموزش، جلد 13، شماره 2، بهار 1398)317(Tech. Edu. J. 13(2): 316-326, Spring 2019 مقاله پژوهشی دسته بندی سبک های یادگیری با استفاده از ویژگی های رفتاری و ماشین بردار پشتیبان دوقلو 3 ، سمیه فتاحی2 ، امیرمحمود میر*،1 جالل الدین نصیری گروه زبان شناسی رایانشی، پژوهشکده علوم اطالعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطالعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران 1 گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسالمی، واحد تهران شمال، تهران، ایران 2 گروه سیستم های اطالعاتی، پژوهشکده فناوری اطالعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطالعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران 3 چکیده دریافت: 07 اسفند 1396 داوری: 5 اردیبهشت 1397 اصالح: 5 آبان 1397 پذیرش: 15 آبان 1397 واژگان کلیدی: آموزش الکترونیکی سبک یادگیری ماشین بردار پشتیبان MBTI نویسنده مسئول * j.nasiri@irandoc.ac.ir دسترسی به اینترنت و کامپیوتر فرصت هایی را برای آموزش الکترونیکی ایجاد کرده اند. دسترسی :پیشینه و اهداف راحت تر به منابع و آزادی عمل کاربران از مزایای آموزش الکترونیکی است. با این حال آموزش الکترونیکی جذابیت و پویایی آموزش های سنتی یا چهره به چهره را ندارد و در این سیستم ها وضعیت کاربر مانند نرخ یادگیری و وضعیت انگیزشی آن ها در نظر گرفته نمی شود. از این رو، توسعه دهندگان سیستم های آموزش الکترونیکی می توانند با در نظر گرفتن سبک یادگیری و طراحی رابط های کاربری تعاملی به حل کردن مشکالت مذکور در این سیستم ها کمک نمایند. همچنین تشخیص خودکار سبک یادگیری نه تنها جذابیت آموزش الکترونیکی را افزایش می دهد، بلکه موجب افزایش کارایی و انگیزه یادگیرندگان در محیط های الکترونیکی نیز می شود.مطالعات روانشناسی نشان می دهد که افراد در تصمیم گیری، حل مسئله و یادگیری با یکدیگر متفاوت هستند. سبک یادگیری باعث می شود که افراد به گونه متفاوتی یک مطلب را درک کنند. برای مثال افرادی که حافظه بصری خوبی دارند، ارائه مباحث به صورت بصری را نسبت به صورت شفاهی ترجیج می دهند. لحاظ کردن یک شیوه مناسب آموزش باعث بهبود عملکرد یادگیرنده در محیط آموزشی می شود. عدم توجه به سبک یادگیری دانشجویان باعث کاهش انگیزه و عالقه ی آن ها به مطالعه و شرکت در دوره های آموزشی می شود.موفقیت تحصیلی دانشجویان از اهداف مهم در محیط های آموزشی است. یکی از عوامل مهم در تحقق این هدف، توجه به سبک یادگیری دانشجویان است. آگاهی از سبک یادگیری دانشجویان به طراحی یک روش مناسب آموزش کمک می کند. لحاظ کردن یک شیوه مناسب آموزش باعث بهبود عملکرد دانشجویان در محیط آموزشی می شود. در این مقاله، هدف ساخت یک مدل برای تشخیص خودکار سبک های یادگیری است. بدین منظور از یک محیط آموزش الکترونیکی متشکل از 202 دانشجو رشته مهندسی برق و کامپیوتر، دو :هاروش مجموعه داده برای ایجاد مدل جمع آوری شده است. ویژگی های رفتاری از نحوه تعامل دانشجویان با سامانه آموزش الکترونیکی استخراج شده و سپس سبک های یادگیری با روش ماشین بردار پشتیبان دو قلو دسته بندی می شوند. است که هدف آن بدست SVM ماشین بردار پشتیبان دو قلو گونه جدیدی از دسته بند های مبتنی بر مرز مانند آوردن حاشیه ناموازی است. این دسته بند به دادگان نامتوزان حساس نمی باشد و سرعت آموزش آن بسیار سریع است. در این پژوهش، ضمن تاکید بر افزایش جذابیت آموزش الکترونیکی، مسئله تشخیص خودکار سبک یادگیری ها:یافته برای تعیین سبک های یادگیری استفاده شده است. دو مجموعه داده از MBTI دانشجویان بررسی شده است و مدل تعامل 202 دانشجو مهندسی برق و کامپیوتر با سامانه آموزش الکترونیکی مودل جمع آوری شده است. مجموعه داده جمع آوری شده بسیار نامتوزان است که تاثیر منفی روی دقت دسته بند ها دارد. با در نظر گرفتن این نکته، ماشین بردار پشتیبان دو قلو کمترین مربعات به عنوان دسته بند استفاده شده است. ویژگی بارز این دسته بند حساسیت کم به توازن داده ها و سرعت بسیار زیاد است. نتایج نشان می دهد که روش پیشنهادی با وجود نامتوزان بودن داده ها، در دسته بندی سبک یادگیری دانشجویان بسیار خوب عمل کرده است و با دقت 95 درصد سبک های یادگیری را تشخیص می دهد. با توجه به عملکرد بسیار خوب روش پیشنهادی، می توان یک مولفه جدید به سیستم های آموزش گیری:نتیجه الکترونیکی مانند مودل اضافه کرد و با شناسایی سبک یادگیری، محتوا و روش مناسب آموزش برای یادگیرنده مشخص گردد. همچنین برای پژوهش های آینده می توان داده های بیشتری از یک محیط آموزش الکترونیکی جمع آوری کرد و با ویژگی های شناختی از یادگیرنده سبک های یادگیری را دسته بندی کرد.

کلمات کلیدی

, e, Learning Learning style Support vector machine MBTI Classification
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1100438,
author = {نصیری, جلال الدین and امیر محمود میر and سمیه فتاحی},
title = {دسته بندی سبک های یادگیری با استفاده از ویژگی های رفتاری و ماشین بردار پشتیبان دوقلو},
journal = {فناوری آموزش},
year = {2019},
volume = {13},
number = {2},
month = {June},
issn = {2008-0441},
pages = {316--326},
numpages = {10},
keywords = {e-Learning Learning style Support vector machine MBTI Classification},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T دسته بندی سبک های یادگیری با استفاده از ویژگی های رفتاری و ماشین بردار پشتیبان دوقلو
%A نصیری, جلال الدین
%A امیر محمود میر
%A سمیه فتاحی
%J فناوری آموزش
%@ 2008-0441
%D 2019

[Download]