عنوان : ( بررسی تأثیر محتوای تولیدشده در رسانههای اجتماعی توسط اینفلوئنسرها و کاربران بر قصد خرید مشتریان کمدرآمد، کاربست مدل SOR )
نویسندگان: نیلوفر پوردلان , فریبرز رحیم نیا , امید بهبودی , زینب شیخ الاسلامی ,چکیده
هدف: گسترش تکنولوژی و استفاده از رسانههای اجتماعی، شیوههای بازاریابی شرکتها را تغییر داده و شکلهای نوینی برای تأثیرگذاری بر مصرفکنندگان ایجاد کرده است، محتواهایی که توسط کاربران رسانههای اجتماعی منتشر میشود، نمونهای از این شیوههای بازاریابی است. با توجه به این موضوع، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کیفیت اطلاعات و اعتبار منبع محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط مشتریان و کاربران، بر قصد خرید مشتریان کمدرآمد است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوة جمعآوری دادهها، پیمایشی ـ تحلیلی است. جامعة آماری پژوهش حاضر، کاربران عضو شبکههای اجتماعی اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و... در مشهد در سال 1402 است. برای تعیین حجم نمونه، از قاعدۀ معادلات ساختاری، یعنی 5 تا 15 برابر تعداد گویههای پرسشنامه استفاده شده است؛ بنابراین از آنجایی که پرسشنامۀ پژوهش حاضر مشتمل بر 27 گویه است، حجم نمونه 135 (135=27× 5) تعیین شد که در نهایت 164 پرسشنامه جمعآوری شد. ابزار پژوهش پرسشنامۀ استاندارد بوده است. برای روایی ابزار، از روایی صوری با تأیید خبرگان، روایی سازه با بارهای عاملی، روایی همگرا با AVE و روایی واگرا با آزمون فورنل لارکر استفاده و همه تأیید شد. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی انجام گرفت و تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها نیز، از روش مدلیابی معادلات ساختاری با حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که کیفیت اطلاعات و اعتبار منبع، بر اهمیت مرتبط با به اشتراکگذاری مشارکتی توسط اینفلوئنسرها و کاربران در بین کاربران شبکههای اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مشخص شد که اهمیت مرتبط با به اشتراکگذاری غیر مشارکتی توسط اینفلوئنسرها و کاربران در بین کاربران شبکههای اجتماعی بر قصد خرید مشتریان کم درآمد تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد که تا چه اندازه اعتبار منبع و کیفیت محتوای بهاشتراک گذاشتهشده توسط دو گروه کاربران رسانههای اجتماعی و اینفلوئنسرها، میتواند بر قصد خرید مصرفکنندگان تأثیر بگذارد. همچنین راهکارهایی را برای بهبود استراتژهای بازاریابی و افزایش بازدهی کمپینهای تبلیغاتی ارائه میکند.
کلمات کلیدی
کیفیت اطلاعات اعتبار منبع محتوای رسانههای اجتماعی قصد خرید@article{paperid:1100670,
author = {پوردلان, نیلوفر and رحیم نیا , فریبرز and بهبودی, امید and شیخ الاسلامی, زینب},
title = {بررسی تأثیر محتوای تولیدشده در رسانههای اجتماعی توسط اینفلوئنسرها و کاربران بر قصد خرید مشتریان کمدرآمد، کاربست مدل SOR},
journal = {بررسیهای مدیریت رسانه},
year = {2024},
volume = {3},
number = {2},
month = {June},
issn = {2821-1774},
pages = {260--287},
numpages = {27},
keywords = {کیفیت اطلاعات اعتبار منبع محتوای رسانههای اجتماعی قصد خرید},
}
%0 Journal Article
%T بررسی تأثیر محتوای تولیدشده در رسانههای اجتماعی توسط اینفلوئنسرها و کاربران بر قصد خرید مشتریان کمدرآمد، کاربست مدل SOR
%A پوردلان, نیلوفر
%A رحیم نیا , فریبرز
%A بهبودی, امید
%A شیخ الاسلامی, زینب
%J بررسیهای مدیریت رسانه
%@ 2821-1774
%D 2024