عنوان : ( آسیبشناسی چرخه سیاستگذاری امور مربوط به کودکان در ایران )
نویسندگان: روح اله اسلامی شعبجره , سکینه تاجی ,چکیده
این پژوهش با استفاده از روش تحلیل سیستمی و با برشماری نگاههای متفاوت به مساله کودکی، بهدنبال یافتن جایگاه کودک و اهتمام به دوران کودکی و ویژگیهای حاکم بر آن در سیاستگذاری عمومی ایران است. سوال اصلی پژوهش این است که کودکان چه جایگاهی در سیاستگذاری ایران دارند و چه اولویتهایی در تصمیم سازیها مدنظر کارگزاران است؟ با برشماری قوانین و اسناد مربوط به کودکان، و با بررسی امکان اجرایی شدن آنها به ارزیابی شرایط امروز کودکان پرداخته و این نتیجه حاصل گشت که حکومت و سیاست در ایران، نگاهی ارزشی به کودکان دارند و در تربیت کودکان به دنیال همسانسازی هویتی هستند. اسناد پرشماری که در این زمینه از سوی نهادهای دولتی و غیردولتی منتشر گردیده بدون درنظر داشتن شرایط و واقعیات جامعه، فاقد نظرات کارشناسی و دارای اهدافی آرمانگرایانه و غیرقابل ارزیابی است. از سوی دیگر تورم روزافزون، کسری بودجه هرساله و به طور کل ضعف منابع مالی، امکان تحقق اهداف کلان و آمال ایدئولوژیک را از دولتمردان سلب نموده است. سیاستگذاری صحیح میتواند راهکاری برای کاهش آسیبهای مربوط به کودکان امروز ایران باشد. راهحل پژوهش تغییر نگاه به کودک و مساله کودکی و عدم نگرش سیاسی به این موضوع است.
کلمات کلیدی
, تربیت کودک, کودکی, سیاستگذاری, ایدئولوژی, سیاست عمومی@article{paperid:1100744,
author = {اسلامی شعبجره, روح اله and تاجی, سکینه},
title = {آسیبشناسی چرخه سیاستگذاری امور مربوط به کودکان در ایران},
journal = {راهبرد اجتماعی فرهنگی},
year = {2024},
volume = {13},
number = {53},
month = {November},
issn = {2251-7081},
pages = {1293--1326},
numpages = {33},
keywords = {تربیت کودک، کودکی، سیاستگذاری، ایدئولوژی، سیاست عمومی},
}
%0 Journal Article
%T آسیبشناسی چرخه سیاستگذاری امور مربوط به کودکان در ایران
%A اسلامی شعبجره, روح اله
%A تاجی, سکینه
%J راهبرد اجتماعی فرهنگی
%@ 2251-7081
%D 2024