نامه علوم‌پایه, دوره (1), شماره (10), سال (2024-11) , صفحات (45-60)

عنوان : ( کوری آموزشی و پژوهشی: بخش 1( منطق اکتشاف علمی برای تشخیصِِ پژوهشِِ معطوف به کشف دانش جدید از پژوهشِِ تزئینی و حاشیه ای )

نویسندگان: کامران شریفی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

و یافتن روش کاربردی برای پاسخ به پرسشی پژوهشی و یافتن راهی کاربردی برای حل مشکل است. هنگامی که نهاد دانشگاه یا مراکز پژوهشی گسترده می شود، نیاز به تدوین و تبیین مدل مفهومی، ملاک، معیار و محک بر اساس چشم انداز و ماموریت هر یک از نهادها وجود دارد تا ضابطه و قانون برای هدایت و تجمیع مجموعۀ فعالی ت های پژوهشی در راستای اهدافِِ مندرج در ماموریت و چشم انداز تدوین شود. برای ن اساس، آیین نامه‎ها و شیوه نامه هایی که روش و رفتار محققین و دانشگاه را تعیین می کنند، شکل م ی گیرند و رسمیت می یابند. انتخاب مدل مفهومی نامناسب در نهایت موجب بروز انحراف در رفتار پژوهشی دانشگاه و مراکز پژوهشی خواهد شد و پژوهش را از فعالیت راستین در جهت کشف حقیقت به امری تزئینی تبدیل خواهد کرد که در آن منافع شخصی ورزندگان به امر پژوهش در اولویت قرار خواهد گرفت و به دستاویز آن از نردبان ترقی دانشگاهی، اجتماعی و سیاسی بالا خواهند رفت. فشار برای افزایش تعداد مقالات به عنوان شرط عمدۀ ارزیابی فعالیت پژوهشی و بقا در یک فضای رقابتی بیمار، موجبات انحرافات گسترده ای در رفتار پژوهشی دانشگا ه ها و مراکز پژوهشی شده است. یک معیار مهم برای ارزیابی اصالتِِ فعالیت پژوهشی، میزان پیروی فعالیت پژوهشی و تولیدات آن )مقاله، فناوری، روش جدید و توانایی حل مسئله( از منطق اکتشاف علمی است تا بتوان پژوهش اصیل را از پژوه ش های حاشی ه ای، تزیینی و صرفاًً با هدف چاپ مقاله تشخیص داد.

کلمات کلیدی

, منطق اکتشاف علمی, کوری آموزشی و پژوهشی, مدل مفهومی, تقلب علمی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1100843,
author = {شریفی, کامران},
title = {کوری آموزشی و پژوهشی: بخش 1( منطق اکتشاف علمی برای تشخیصِِ پژوهشِِ معطوف به کشف دانش جدید از پژوهشِِ تزئینی و حاشیه ای},
journal = {نامه علوم‌پایه},
year = {2024},
volume = {1},
number = {10},
month = {November},
issn = {2783-3666},
pages = {45--60},
numpages = {15},
keywords = {منطق اکتشاف علمی، کوری آموزشی و پژوهشی، مدل مفهومی، تقلب علمی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T کوری آموزشی و پژوهشی: بخش 1( منطق اکتشاف علمی برای تشخیصِِ پژوهشِِ معطوف به کشف دانش جدید از پژوهشِِ تزئینی و حاشیه ای
%A شریفی, کامران
%J نامه علوم‌پایه
%@ 2783-3666
%D 2024

[Download]