عنوان : ( بررسی نهادگرایانه امکانِ اجرای پارلمان دانشجویی )
نویسندگان: رضا سرحدی قهری , روح اله اسلامی شعبجره ,
چکیده
این تحقیق کوشیده است تا با تأکید بر پیوند میان تشکلهای دانشجویی و مشارکت اجتماعی چرایی لزوم و چگونگی تأسیس پارلمانِ دانشجویی را امکانسنجی کند. آسیبهای فعلی تشکلهای دانشجویی بهعنوان مانع رشد و گسترش مشارکت اجتماعی در دانشگاه و بهتبع آن در جامعه شده است. سؤال اساسی مقاله به این قرار است که آسیبهای موجود تشکلهای دانشجویی چیست و پارلمانِ دانشجویی با چه شاخصها و ویژگیهایی قابلیت اجرایی شدن دارد؟ طبق نظریه و روش نهادگرایی، آسیبهای تشکلهای دانشجویی شاملِ نقص در ارائه الگوی مناسب برای تمرین مشارکت اجتماعی، ضعف در ارتباط برون تشکلی، عدم همافزایی اطلاعات و ترجیحات، عدم نهادمندی در راستای مشارکت جمعی، اخلال در رسالت تشکلها، نارسایی آییننامهها در ارتقای آگاهی جمعی و ناکارآمدی در مشارکت رویهمند و تأمین اهداف جمعی است. راه برونرفت از این وضعیت، ایجاد پارلمانِ دانشجویی در دانشگاه پیشنهاد شده است. تشکلهای مختلف در آن گرد هم خواهند آمد و بستر مناسبی برای رشد و گسترش مشارکت اجتماعی در دانشگاه و بهتبع آن در جامعه است. در پارلمانِ دانشجویی، دانشجویان با گرایشها و خاستگاه متفاوت در کنار یکدیگر قرار میگیرند تا ارتباط و همبستگی در میان دانشجویان، و نیز بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه ایجاد شود. پارلمانِ دانشجویی محفلی را فراهم میکند که در آن نمایندگان دانشجویی به کمیسیونهای تخصصی تقسیم شده و پیرامون موضوعات مهم، پیشنهادهایی را مطرح، بحث و تبادلنظر میکنند. بنابراین پارلمانِ دانشجویی میتواند نهادی مؤثر برای پیگیری منافع دانشجویی باشد.
کلمات کلیدی
, تشکلهای دانشجویی, آسیبشناسی مشارکت اجتماعی, نهادگرایی, پارلمانِ دانشجویی@article{paperid:1101009,
author = {سرحدی قهری, رضا and اسلامی شعبجره, روح اله},
title = {بررسی نهادگرایانه امکانِ اجرای پارلمان دانشجویی},
journal = {پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی},
year = {2024},
volume = {30},
number = {4},
month = {December},
issn = {1021-5107},
pages = {41--60},
numpages = {19},
keywords = {تشکلهای دانشجویی، آسیبشناسی مشارکت اجتماعی، نهادگرایی، پارلمانِ دانشجویی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی نهادگرایانه امکانِ اجرای پارلمان دانشجویی
%A سرحدی قهری, رضا
%A اسلامی شعبجره, روح اله
%J پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی
%@ 1021-5107
%D 2024