عنوان : ( آسیب شناسی سیستمی آموزش و پرورش و ارائهی راه کارها )
نویسندگان: اصغر افتخاری , محمدرضا آرام ,
چکیده
مسئلة اصلی در این مقاله، فهم عملکرد موجود و مطلوب نظام آموزش و پرورش به مثابة سیستمی اثرگذار در تعامل با دیگر سیستم هاست. در این جستار، با استفاده از نظریة «سیستم ها» و با تأکید بر میزان تناسب ورودی و خروجی این سیستم و بازتاب های مستقیم و غیرمستقیم آن بر دیگر سیستم های پیرامونی، درصدد پاسخ گویی به این سؤال هستیم که آموزش و پرورش چه آسیب های درون سیستمی و برون سیستمی ایجاد می کند و راه کار برون رفت از آنها چیست؟ تعلیم دانش غالباً ناپایدار و ناکارآمد و با صبغة غالب علوم طبیعی و به تبع آن، طولانی بودن دورة آموزش و پرورش، از آسیب های عمدة این سیستم محسوب می شود. حل بنیادین مشکلاتی همچون بیکاری، بزه کاری، انحرافات جنسی، بدحجابی، کم کاری، کاهش زادوولد و نیازهایی مانند تشکیل بهنگام خانواده، نیازمند اصلاح سیستم کنونی آموزش و پرورش به مثابة کارخانة انسان سازی است. یکی از مهم ترین راه حل های برون رفت از وضع موجود، تغییر در محتوای آموزشی است که در نتیجة آن، سنوات تحصیل به قریب شش سال تقلیل یافته، رضایت عمومی از نظام سیاسی و درآمد ناخالص ملی افزایش چشمگیر خواهد داشت.
کلمات کلیدی
, آموزش و پرورش, محتوای درسی, تحول علوم انسانی, کارآمدی, جمهوری اسلامی ایران.@article{paperid:1101192,
author = {اصغر افتخاری and آرام, محمدرضا},
title = {آسیب شناسی سیستمی آموزش و پرورش و ارائهی راه کارها},
journal = {اسلام و پژوهش های تربیتی},
year = {2017},
volume = {9},
number = {17},
month = {September},
issn = {2008-434X},
pages = {71--92},
numpages = {21},
keywords = {آموزش و پرورش، محتوای درسی، تحول علوم انسانی، کارآمدی، جمهوری اسلامی ایران.},
}
%0 Journal Article
%T آسیب شناسی سیستمی آموزش و پرورش و ارائهی راه کارها
%A اصغر افتخاری
%A آرام, محمدرضا
%J اسلام و پژوهش های تربیتی
%@ 2008-434X
%D 2017