عنوان : ( تدوین پرسشنامه آگاهی معلمان از نارساخوانی و بررسی روایی سازه آن )
نویسندگان: ناصر رنجبر , حسن سودمند افشار , بهزاد قنسولی ,
چکیده
نارسا خوانی رایج ترین اختلال یادگیری در کودکان مدرسه است که با اختلال در رشد و پیشرفت مهارت خواندن توصیف می شود. این پژوهش روایی سازه ای پرسشنامه آگاهی معلمان از نارساخوانی را می سنجد. 416 معلم ابتدایی در خراسان رضوی مورد مطالعه قرار گرفت. با کمک از تحلیل عاملی اکتشافی، داده ها نشان می دهد که مشکلات واژگانی، نداشتن تمرکز و مشکلات رمزگشایی واژگان در میان دانش آموزان و نیز دانش معلمان از مشکلات مربوط به سطح پایین پردازش عوامل اصلی موجود در این آزمون هستند. این پرسشنامه دارای روایی و پایایی مناسب برای به کارگیری در مطالعات آینده است.
کلمات کلیدی
, آگاهی معلمان, روایی سازه, تحلیل عاملی, نارساخوانی@article{paperid:1101385,
author = {ناصر رنجبر and حسن سودمند افشار and قنسولی, بهزاد},
title = {تدوین پرسشنامه آگاهی معلمان از نارساخوانی و بررسی روایی سازه آن},
journal = {مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی},
year = {2024},
volume = {14},
number = {46},
month = {October},
issn = {2476-2865},
pages = {87--109},
numpages = {22},
keywords = {آگاهی معلمان، روایی سازه، تحلیل عاملی، نارساخوانی},
}
%0 Journal Article
%T تدوین پرسشنامه آگاهی معلمان از نارساخوانی و بررسی روایی سازه آن
%A ناصر رنجبر
%A حسن سودمند افشار
%A قنسولی, بهزاد
%J مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
%@ 2476-2865
%D 2024