ناتوانی های یادگیری, دوره (13), شماره (3), سال (2024-6) , صفحات (1-16)

عنوان : ( اثربخشی برنامۀ منتخب ادراکی-حرکتی و بازی های ویدئویی فعال بر عملکرد حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اختلالات یادگیری )

نویسندگان: اعظم انفرادی دوغ آبادی , مهدی سهرابی , حمید رضا طاهری تربتی , علیرضا بهرامی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنام منتخا ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدیویی ف ال بر عملکرد حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اختلالات یادگیری انجام شد. روشها: روش پژوهش حاضر، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش آموزان پسر 8-11 سال ثبتنامشده در مراکز اختلال یادگیری مشهد در سال 1401-1402 بود. از این ت داد 54 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. دانشآموزان در مراحل پیشآزمون و پسآزمون، آزمونهای نرمافزاریان بک واستروپ را انجام دادند. گروههای آزمایشی طی یک برنامه تمرینی شامل 24 جلسهی 45 دقیقه ایی تمرینات ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدیویی ف ال را انجام دادند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین نمرات حافظهکاری و ان طافپذیری شناختی دو گروه تمرینات ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدیویی ف ال .(P<0/05) با گروه کنترل تفاوت م ناداری وجود دارد نتیجهگیری: با توجه به اثربخش بود دو روش تمرینی ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدیویی ف ال میتوان از این سبک تمرینات و بازیها در جهت کاهش مشکلات مربوط به دانشآموزان دارای اختلال یادگیری استفاده کرد و همچنین به م لمان و مربیان در حوزه کار با کودکان دارای اختلال یادگیری پیشنهاد میشود که علاوه بر تمرینات م مول بر بازیهای ویدیویی ف ال نیز تأکید ویژهای داشته باشند.

کلمات کلیدی

, برنامه منتخب ادراکی-حرکتی, حافظه کاری, انعطاف پذیری شناختی, اختلالات یادگیری
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1101386,
author = {انفرادی دوغ آبادی, اعظم and سهرابی, مهدی and طاهری تربتی, حمید رضا and علیرضا بهرامی},
title = {اثربخشی برنامۀ منتخب ادراکی-حرکتی و بازی های ویدئویی فعال بر عملکرد حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اختلالات یادگیری},
journal = {ناتوانی های یادگیری},
year = {2024},
volume = {13},
number = {3},
month = {June},
issn = {2251-8673},
pages = {1--16},
numpages = {15},
keywords = {برنامه منتخب ادراکی-حرکتی، حافظه کاری، انعطاف پذیری شناختی، اختلالات یادگیری},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T اثربخشی برنامۀ منتخب ادراکی-حرکتی و بازی های ویدئویی فعال بر عملکرد حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اختلالات یادگیری
%A انفرادی دوغ آبادی, اعظم
%A سهرابی, مهدی
%A طاهری تربتی, حمید رضا
%A علیرضا بهرامی
%J ناتوانی های یادگیری
%@ 2251-8673
%D 2024

[Download]