عنوان : ( الگوی راهبردها و پیامدهای توسعهی شایستگیهای آموزشی معلمان دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی عراق )
نویسندگان: منتظر حسین سابط العتاب , وحید ساعتچیان , اسماعیل عبد زید عاشور الکریماوی , جواد غلامیان ,
چکیده
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی راهبردها و پیامدهای توسعهی شایستگیهای آموزشی معلمان دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی در عراق بود. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوهی جمعآوری اطلاعات توصیفی– تحلیلی و از نظر شیوهی اجرا از نوع تحقیقات کیفی بود. در پژوهش حاضر، بهمنظور جمعآوری دادهها از 16 مقاله و مصاحبه با 9 نفر از نخبگان، و سپس از روش استراوس و کوربین بهمنظور تحلیل دادههای بهدستآمده، استفاده شد. یافتهها: بر پایهی یافتههای حاصل از نتایج کیفی، برای راهبردها 72 مفهوم، 7 مقولهی فرعی و 3 مقولهی اصلی (توسعهی دانش شخصی، توجه به آموزش و کلاس درس و رشد و توسعهی دانشجویان) و برای پیامدها 24 مفهوم، 6 مقولهی فرعی و 3 مقولهی اصلی (توسعهی تربیتبدنی و علوم ورزشی، بهبود کیفیت زندگی و پرورش صفات اخلاقی) و مجموعاً 374 مفهوم، 39 مقولهی فرعی و 15 مقولهی اصلی مربوط به توسعهی شایستگیهای آموزشی معلمان دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی در عراق شناسایی شدند. نتیجهگیری: بنابراین، میتوان دریافت که معلمان دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور عراق علاوه بر رشد، بهبود و توسعهی شایستگیهای آموزشی خود، باید رشد و توسعهی دانشجویان را نیز مدنظر قرار داده و همواره تلاش نمایند تا با توسعهی دانش شخصی خود، بهترین و تازهترین مطالب آموزشی را در اختیار آنان قرار دهند.