عنوان : ( الگوی توسعه ی شایستگیهای آموزشیِ معلمانِ دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی عراق )
نویسندگان: منتظر حسین سابط العتاب , وحید ساعت چیان , اسماعیل عبد زید عاشور الکریماوی , جواد غلامیان , فرزانه تقیان ,
چکیده
هدف از پژوهش، تدوین مُدل پارادایمی توسعهی شایستگیهای آموزشی معلمان دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی در عراق بود. این پژوهشِ کاربردی، از نظر شیوهی جمعآوری اطلاعات، توصیفی– تحلیلی و از نظر شیوهی اجرا از نوع تحقیقات کیفی بود. بهمنظور جمعآوری دادهها از 16 مقاله و مصاحبه با 9 نفر از نخبگان، و سپس از روش استراوس و کوربین بهمنظور تحلیل دادههای بهدستآمده، استفاده شد. برای عوامل علی 116 مفهوم، 9 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (عوامل سازمانی، عوامل درون فردی و عوامل شغلی)، برای عوامل مداخلهگر 73 مفهوم، 8 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (توجه به خود و دیگران، صلاحیتهای آموزشی و تواناییهای معلم)، برای عوامل زمینهای 89 مفهوم، 9 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (علاقه به رشته، داشتههای شخصی و میزان تلاش معلم)، برای راهبردها 72 مفهوم، 7 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (توسعهی دانش شخصی، توجه به آموزش و کلاس درس و رشد و توسعهی دانشجویان) و برای دستاوردها 24 مفهوم، 6 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (توسعهی تربیتبدنی و علوم ورزشی، بهبود کیفیت زندگی و پرورش صفات اخلاقی) و مجموعاً 374 مفهوم، 39 زیرمقوله و 15 مقولهی اصلی مربوط به توسعهی شایستگیهای آموزشی معلمان دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی در عراق، شناسایی شد. میتوان دریافت که معلمان دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور عراق علاوه بر رشد، بهبود و توسعهی شایستگیهای آموزشی خود، باید رشد و توسعهی دانشجویان را نیز مدنظر قرار داده و همواره تلاش نمایند تا با توسعهی دانش شخصی خود، بهترین و تازهترین مطالب آموزشی را در اختیار آنان قرار دهند.
کلمات کلیدی
معلمان تربیتبدنی توسعهی علوم ورزشی رشد و توسعهی دانشجویان کشور عراق@article{paperid:1101535,
author = {منتظر حسین سابط العتاب and وحید ساعت چیان and اسماعیل عبد زید عاشور الکریماوی and غلامیان, جواد and فرزانه تقیان},
title = {الگوی توسعه ی شایستگیهای آموزشیِ معلمانِ دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی عراق},
journal = {مدیریت ورزشی},
year = {2022},
volume = {1},
number = {56},
month = {March},
issn = {2008-9341},
pages = {1--20},
numpages = {19},
keywords = {معلمان تربیتبدنی توسعهی علوم ورزشی رشد و توسعهی دانشجویان کشور عراق},
}
%0 Journal Article
%T الگوی توسعه ی شایستگیهای آموزشیِ معلمانِ دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی عراق
%A منتظر حسین سابط العتاب
%A وحید ساعت چیان
%A اسماعیل عبد زید عاشور الکریماوی
%A غلامیان, جواد
%A فرزانه تقیان
%J مدیریت ورزشی
%@ 2008-9341
%D 2022